Facebook má komunikaci pod palcem

Dříve to byly SMSky, pak ICQ, následně Skype a teď jsou to sociální sítě v kombinaci s oblíbenými kecálky. Není však dvakrát šťastné, že majoritu multimediálních komunikačních kanálů ovládá jeden hráč, konkrétně Facebook. V roce 2012 koupil Instagram za 16 miliard Kč a v roce 2014 komunikační aplikaci WhatsApp za 428 miliard Kč. Za součet těchto částek by šlo postavit dálnici D1 rovnou osmkrát.

Aktuálně má zmíněný Instagram kolem 1 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, WhatsApp je na tom ještě o půl miliardy lépe a Facebook má celkem 2,27 miliardy aktivních uživatelů, kteří mají automaticky Messenger. Všechny zmíněné aplikace se na Androidu a iOS dloudobě drží mezi nejstahovanějšími aplikacemi. Není se čemu divit, lidé si zkrátka potřebují povídat.

Jak moc blízko pravdě jsou New York Times?

Legendární deník The New York Times se s odkazem na čtyři zdroje obeznámené s plány Facebooku rozepsal před pár dny o tom, že Mark Zuckerberg plánuje propojit zasílání zpráv všemi zmíněnými aplikacemi. Slibovaná samostatnost je tatam. Práce na funkcionalitě byla již započata. Facebook na dotazy zpravodajského serveru BBC reagoval tak, že je na začátku dlouhé cesty úprav. Zároveň se nezapomněl zmínit o snaze doručit co nejlepší komunikační prostředí pro přátele a rodiny. I z dalších zpráv to vypadá, že k propojení skutečně dojde. Stát by se tak mělo do konce roku 2019. A jak by vše mělo fungovat v praxi?

Instagram, Messenger a WhatsApp by měly zůstat samostatnými aplikacemi. Hlavní změnou bude možnost odeslat zprávu napříč aplikacemi. Jinými slovy uživatel Facebooku dokáže kontaktovat uživatele, který používá pouze WhatsApp. Fungovat to bude pochopitelně také naopak. Výhody nejsou na první pohled úplně zjevné. Alespoň já jsem nikdy neměl potřebu říct si, že bych děsně rád napsal někomu na Instagram, avšak nemohu, protože používám jen WhatsApp. Možná bych něco takového řešil, kdybych chtěl kontaktovat větší skupinu přátel a různých lidí. Avšak roztříštěnost komunikačních platforem nevnímám až tak zásadně. Těžko říct, zdali za plánem komunikaci propojit stojí poptávka uživatelů, nebo jen lepší možnost cílení reklamy, příprava na zpoplatnění apod.

Zprávy by měly být šifrované

Facebook na tom v poslední době není s ochranou osobních dat a soukromí zrovna dvakrát dobře. Největší sociální síť prochází obdobím vyšetřování, které má za cíl zjistit, jakým způsobem Facebook nakládá s daty uživatelů. Co vím, tak to není zrovna dávno, co se hackeři dostali k více než 29 milionům uživatelských účtů. V prosinci zase Facebook přiznal bezpečností chybu, kvůli které bylo v ohrožení 6,8 milionu účtů. Federální komise pro obchod (FTC) má Facebook v hledáčku od roku 2018. Nyní zvažuje pokutu, která by měla být podle předběžných informací rekordní – řádově vyšší stovky milionů dolarů.

Je tak na místě ptát se, jakým způsobem chce Facebook komunikaci mezi aplikacemi a komplexní propojení údajů o uživatelích chránit. V plánu je pokročilé šifrování. End-to-end šifrování by mělo zařídit, že se zpráva zobrazí pouze účastníkům dané konverzace. Nikdo jiný včetně Facebooku či správce serveru nemá možnost zprávu odkoukat, dostane se pouze na nedešifrovatelnou změť znaků. Tato forma šifrování funguje již nyní v aplikaci WhatsApp a není pochyb o tom, že zásadně zvyšuje bezpečnost. Když už nic, tak alespoň to lze na sloučení vnímat pozitivně.