O co se jedná?

Stadia umožní streamovat hry do zařízení z centrálního úložiště. Odpadne tak potřeba mít nejnovější konzoli či hardwarově „nejnadupanější” PC. Samotné hraní by mělo probíhat stejně hladce jako při nainstalování nebo vložení fyzického média. Možnost zahrát si nejnovější Assassin’s Creed na telefonu ve frontě u lékaře zní rozhodně lákavě. I před gigantem jako je Google ale stále stojí překážky.

Snaží se i ostatní

Google není zdaleka první firmou, která se o podobný projekt pokouší. V Severní Americe i Evropě můžete nechat proudit hry do nejrůznějších zařízení například díky službě GeForce Now od firmy Nvidia. Tedy alespoň pokud se dostanete do popředí dlouhého čekacího listu uživatelů, kteří si chtějí vyzkoušet betaverzi. Ani Sony s Microsoftem nečekají na příchod Stadia se založenýma rukama. Sony nabízí Playstation Now. Do vašeho Playstation 4 i PC (přes speciální aplikaci) můžete streamovat několik stovek her. Většinou se jedná o starší kousky z období Playstation 1, 2 a 3, občas se ale objeví i nějaká ta novinka. Microsoft pak na letošní rok chystá spuštění streamovací služby s názvem xCloud.

Sek sem, sek tam

Všichni rivalové Google se potýkají se stejným problémem, který má název lag. Za tímto nenápadným slovíčkem se skrývá zpomalení reakce hry na pokyny. V praxi to vypadá tak, že ty zmáčkneš tlačítko pro seknutí mečem a tvá postava poslechne třeba o 2 sekundy později. Znakem vysokého lagu je zpomalený, trhaný obraz, který silně znepříjemňuje hraní her pro jednoho hráče a v podstatě znemožňuje hrát hry pro více hráčů najednou. Co za lag může? Největší nepřítel streamování her do zařízení – pomalé připojení k internetu. Bez solidního připojení si přes služby typu Stadia nezahrajete nic náročnějšího než možná Solitaire.

Konec hardwarového vězení

Ve společnosti Google rozhodně počítají s úskalím v podobě náročnosti na rychlost připojení a testují Stadia tak, aby dokázali streamování her zpřístupnit co možná největšímu publiku. Zatím víme o tom, že hru v rozlišení 1060p a snímkové frekvenci 60 fps dokáží bez problémů přenášet na zařízení připojená rychlostí 25 Mbps. Zmizí konzole ze světa? Stadia přichází na trh v době, kdy všechny velké herní společnosti přehodnocují vztah ke způsobu, jakým se hry dostávají k uživatelům. Od počátku herní revoluce v první polovině 80. let hráče vždy svazoval jejich hardware, ať už se jednalo o generace herních konzolí, nebo třeba grafické karty pro PC. Dnešní vývoj zdá se směřuje ke kompletní digitalizaci. Prodej fyzických kopií her je dlouhodobě na ústupu a díky službám jako Stadia nám nejspíše zbyde pouze nostalgie i po digitálních obchodech s hrami jako Stream. Mnoho lidí považuje streamování her z centrálního úložiště spíše za dystopii než nastupující utopii. Ztrácí se tak vlastnictví jednotlivých her a přichází závislost na funkčním stavu vzdáleného serveru (což koneckonců ale není novinka ani pro klasicky stahované hry).

Důkaz místo slibů již letos

Nevíme, jestli se naplní tyto apokalyptické vize nebo Stadia pomohou jenom rozšířit bohatou nabídku streamované zábavy. Na odpověď si budeme muset ještě alespoň pár let počkat. O tom, jak kvalitně si hry přes Stadia lze zahrát, se ale přesvědčíme už letos. Google plánuje oficiálně nastartovat svůj herní projekt během roku 2019 na zařízeních s prohlížečem Chrome nebo operačním systémem Android.