Po 130 letech došly nápady

Americkou potravinářskou firmu McCormick & Company asi neznáš, ale s velmi vysokou pravděpodobností ti některý z jejích produktů již přistál na talíři. Pod tohoto giganta s kořením, který byl založen v roce 1889, patří značky jako Old Bay Seasoning, French's, Frank's Red Hot, Mojave Foods, Thai Kitchen, Simply, Vahiné či polský Kamis. Firma se specializuje na výrobu koření, kořenících směsí a dochucovadel. Po 130 letech existence se však ukazuje, že přicházet se stále novými příchutěmi a nápady není vůbec jednoduché. Proto se v McCormick rozhodli zapojit do hry umělou inteligenci.

Výzkumem k dokonalé chuti

McCormick sází na spolupráci s IBM Research. Výsledkem tohoto spojení by měl být systém umělé inteligence, který na základě podrobných údajů o surovinách, vlastnostech koření a příchutích vymyslí zcela nové kombinace chutí. Mezi další vstupní data patří spotřebitelské preference z různých trhů, modely předpovídající trendy, výsledky spotřebitelských zkoušek a údaje o prodejích. Systém by tak skutečně měl mít „vše“ na to, aby vytvořil funkční vzorce nového koření.

Slovíčko vše je v uvozovkách záměrně, protože systém nemá zcela pochopitelně chuť. O poživatelnosti výsledné směsi tak rozhoduje nastavení systému a kvalita vstupních dat. Potenciální produkt může projít 50 až 150 úpravami. Bude testován v laboratoři, se senzorickými odborníky a následně se spotřebiteli. Ladění by mělo trvat od dvou týdnů do šesti měsíců, záleží na tom, o jak složitou směs se jedná. Systém by se měl díky zpětné vazbě od vývojářů neustále zlepšovat.

Konec chuťových předsudků

S prvním kořením od umělé inteligence dorazí McCormick na pulty amerických obchodů později v letošním roce. Revoluční kolekce se bude jmenovat One. Podle všeho se můžeš těšit na koření toskánské kuřecí maso a bourbonová vepřová panenka. Hamed Faridi, vedoucí vědecký pracovník společnosti McCormick, řekl CNN Business, že díky AI je vývoj produktu kratší. Společnost dle jeho slov plánuje využívat technologii dlouhodobě. Výhodou je fakt, že AI vede k chuťovým kombinacím, které by lidé kvůli různým předsudkům a chuťovým zvyklostem přehlíželi.

Umělá inteligence v roli šéfkuchaře

Není to poprvé, kdy se potravinářská firma rozhodla využít umělou inteligenci. Pivovar Carlsberg například používá senzory a strojové učení při kontrole kvality piva. Startup Foodpairing zase využívá analýzy dat a strojového učení s cílem přinášet do restaurací nové položky menu a nečekané koktejly. Technologie se nejčastěji využívají pro kontrolu kvality surovin a kontrolu výsledného produktu. Skvělým příkladem je AI aplikace Tomra Sorting Food kontrolující potraviny, hygienický startup KanKan či projekt výzkumníků z univerzity v Nottinghamu, který prezentuje AI systém zkracující potřebný čas na úklid výrobny.