Data Restart se nesl v duchu zdravé skepse. Ano, data jsou důležitá, ale ještě důležitější je zanechat chladnou hlavu, přemýšlet a nepřestávat se ptát „Proč?“. Ovládat data, ale nenechat se ovládat jimi. Neměřit něco jen proto, že je to možné a nemít strach z neměřitelného. Nekoukat na svět ruličkou toaletního papíru bez ohledu na kontext. Nevěřit slepě výstupům, které nám vyplivne černá skříňka s tajemnými algoritmy, protože tahle magie opravdu všechny problémy světa nevyřeší.

Taste Medio promíchali ingredience, se kterými to umí, a na konferenci naservírovali skvělý program. Bylo to zábavné, obohacující a rozmanité.

Jak na nešvary Google Analytics

Na své si přišli ti, kteří s Google Analytics někdy vedou marné boje a nechávají se zahnat do kouta (rozuměj k nějakému nepříliš šťastnému a už vůbec ne efektivnímu manuálnímu řešení). Jan Kadleček vyprávěl pohádku o jednom poetickém vánočním fuckupu, připravil si seznam nejčastějších neduhů Google Analytics a do dalších soubojů vyzbrojil přítomné užitečnými nástroji.

"Měřte jen to, co potřebujete."

Jako analogii k detektivní práci odhalování vraha pojali datovou analýzu Roman Appeltauer a André Heller. Apelovali, abychom nepodléhali senzaci a nenechali se svést na scestí zdánlivě lákavými možnostmi, co vše měřit lze.

… ale ne vše, co potřebujete, máte.

Giuliano Giannetti ve své prezentaci zase poznamenal, že častý problém analytiků je, že se ale zaměřují jen na data, která mají a ne na ta, která potřebují. Analyzovat průstřely letadel vrácených z bojů, aby byla nejčastěji zasažená místa pro příště lépe chráněna se může zdát jako dobrý nápad. Nestálo by ale více za to analyzovat ta letadla, která spadla a nevrátila se?

Filozofické okénko Hany Kalivodové bylo příjemně nečekané. Hanka ukázala na svět dat a analýz jiný úhel pohledu. Vysvětlila příčiny častých nedorozumění, která plynou z toho, že “nevíme, která hra se hraje” a ukázala, jak se sama snaží vyvarovat “expertních” odhadů a aplikovat data-driven přístup i sama na sebe.

Co by to bylo za konferenci o datech bez machine learningu? Učebnicovou spolupráci agentury s klientem předvedl Jakub Štěch s Eliškou Královou. A na případu detekce pojistných podvodů ukázal Boril Šopov aplikaci neuronových sítí.

Soumrak PPC specialistů?

Zmíněná skepse nad možnostmi analýz místy hraničila až s fatálním nihilismem, který byl pro účastníky spíš zdrojem pobavení a uklidnění než zmaru a deprese. Bez zmaru a deprese doufejme odcházeli i PPCčkaři. Konference pro ně mohla vyznívat jako proroctví vymření jejich ohroženého druhu, Honza Mayer z Dataweps se ale zachoval jako spasitel a pronesl slova záchrany: "Naučte se řešit strategický pohled a ne klikání, třeba v otázce cenotvorby, její automatizace a vyhodnocování."

Když to shrnu: řečníci byli rozmanití, vyznění jejich prezentací sladěné. Nepřestávejme být zvědaví a datachtiví. Ale nezapomínejme při tom všem na kontext a nenechejme se zlákat nesmysly. Nepouštějme se bezhlavě do analýz, aniž bychom si položili otázku „Proč?“. Přemýšlejme. Protože, jak zmínil Jan Tichý: “Bez dat jste sice jen další člověk s názorem, ale bez názoru jste jen další člověk s daty.”

Co Taste Medio chystá? Na další Restart akce se můžete těšit už brzy:

  • 30. 5. 2019 – E-mail Restart 2019
  • 18. 6. 2019 – SEO Restart 2019