V tomto termínu zbývá poslední pokoj

Typický scénář. Podařilo se ti ulovit extrémně levné letenky. Začínáš se těšit na cestu za dobrodružstvím či památkami, ale musíš ještě sehnat ubytování. Jdeš na jeden z bookingových webů a začínáš vybírat levný hotel. Kupodivu to není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Stránka ti začíná podsouvat různé nabídky, všude na tebe vyskakuje hromada různých notifikací a ty máš pocit, že když si pokoj neobjednáš teď, budeš muset spát pod mostem. Technologie a webové stránky poskytovatelů dělají vše pro to, aby tě vystresovaly a dohnaly ke koupi. Cíleně prezentují realitu tak, jak se jim to hodí. Například tě informují o tom, že o tebou vybrané místo má aktuálně zájem 15 dalších lidí, třebaže to nemusí být pravda. Stejně tak informace o ubytovací kapacitě bývají zkreslené. Stačí zavolat do hotelu. O skrytých poplatcích ani nemluvě. Podobný přístup k zákazníkovi se nelíbil britské vládní agentuře Competition and Markets Authority. Ta se rozhodla podívat hotelovým webům na zoubek.

Booking, Agoda a další změní strategii

Hlavní cestovatelské společnosti jako Booking.com, Agoda, Trivago či Expedia (Hotels.com) se s avizovanou agenturou dohodly na tom, že přestanou zkreslovat informace o cenách hotelových pokojů a manipulovat výsledky vyhledávání. Tedy alespoň v rámci Británie, nicméně lze předpokládat, že podobné změny se časem promítnou také na další trhy, později do celého sektoru online cestovního ruchu. Regulátor upozornil například na to, že fiktivní údaj o množství lidí sledujících ubytování uměle zvyšuje jeho popularitu. V praxi začnou společnosti uvádět ceny včetně všech poplatků a daní, zároveň přestanou pracovat s nátlakovým prodejem. Weby začnou prezentovat skutečně pouze nabídky, které jsou k dispozici. Společný soubor pokynů je závazný od 1. září 2019. Tedy po prázdninách – hlavní cestovatelské sezóně, což je svým způsobem opravdu zajímavá „náhoda“.

Rezervační průmysl v nesnázích?

Závěry vyšetřování a následná nařízení by naznačovaly, že se cestovatelům skutečně blýská na lepší časy. Samotné provedení a dodržování však ukáže až podzimní praxe. Vytváření průmyslových standardů a etiku používání technologií v marketingu vždy provází řada diskuzí, u kterých hraje klíčovou roli zisk. Samotné Trivago dle oficiálního vyjádření pokyny pro britské online cestovní společnosti vnímá pozitivně. Expedia pouze konstatuje, že jejich praktiky nyní neporušují žádné spotřebitelské zákony. Uvidíme, jak se rezervační průmysl změní. Minimálně do září je třeba být při rezervaci ubytování na pozoru.