Na barvu to neběhá

Boty jsou pro běžce ta nejdůležitější věc. Samozřejmě, že je důležité, aby barevně ladily, nicméně to je ta poslední věc, podle které bys je měl vybírat.

Běžecká obuv se liší v mnoha ohledech. Až půjdeš vybírat, ujasni si, kde s nimi budeš běhat nejčastěji. Chystáš se do parku na asfaltové cesty? Pak si zbytečně nekupuj trailové boty do terénu. Boty určené pro různé povrchy jsou různě odpružené a přilnavé.

Určitě se poraď s odborníky v běžeckých speciálkách – provedou ti diagnostiku došlapu a následně ti pomohou vybrat ten nejvhodnější pár. Každá bota je totiž uzpůsobena došlapu a je tedy víc vyztužena v jiné části. Při výběru je vhodné zjistit si, zda došlapuješ se supinací (chodidlo se ti vychyluje směrem dovnitř), pronací (chodidlo se vychyluje směrem ven) či neutrálně.

Na botách se nesnaž šetřit. Levné a pěkně barevné boty z „no name“ obchodů sice vypadají lákavě, ale za pár týdnů tě opustí, v horším případě ti ještě nechají na památku nějakou zdravotní obtíž. Běžecké boty by se také měly pravidelně obměňovat. Uvádí se různá čísla, ale v zásadě se dají zprůměrovat na 500 odběhaných kilometrů. Prostě jakmile začnou boty jevit jakékoli známky opotřebení, začni se ohlížet po nových. Při intenzivnějším běhání se taky hodí mít alespoň dva páry a střídat je.

Nekupuj si botu, která ti padne akorát. Chodidlo při běhu pracuje a zvětšuje se, proto vol vždy alespoň o půl čísla větší velikost. Nehty na palcích ti poděkují. 

Vrstvení je základ

Venku zrovna nesvítí sluníčko, ale to tě neodradí. Nenabaluj se však moc. Počítej s tím, že se dost zahřeješ. Ideální je obléct se,  jako bys šel na procházku a bylo o 5 až 10 stupňů tepleji. S naběhanými kilometry už sám snadno odhadneš, kolik toho na sebe vzít.

Radši si vezmi víc lehkých vrstev než jednu teplou. Můžeš je postupně odsvlékat, aniž bys riskoval nastydnutí. Fleesové mikiny nechej až na opravdové mrazy.

Mysli na to, že se dost zapotíš. Ideálně tedy, minimálně pro první vrstvu (nejblíže tělu), vol oblečení, které je prodyšné a dobře odvádí vlhkost od těla. Takové vlastnosti obvykle nabízí polyesterové textilie, ať už 100% nebo v kombinaci s bavlnou. Je jen na tobě, co ti bude vyhovovat víc. Nicméně neměj strach, že bys kvůli svým běžeckým začátkům a nákupu komplet nové garderoby přišel na mizinu. Ve starém bavlněném tričku toho ve finále uběhneš stejně jako ve funkčním.

Technické vychytávky

Každý chce vědět, kolik toho uběhl a jak se zlepšil od minule. Pokud chceš do běhání opravdu investovat, můžeš si pořídit chytré hodinky s GPS. Krom času ti ukážou i uběhnutou vzdálenost, tempo, orientační energetický výdej a spoustu dalších věcí.

Stejně tak dobře ale může posloužit i aplikace v telefonu a vyjde tě o několik tisíc levněji. Letmým pohledem na fb a instagram za neojblíbenější můžu označit Stravu, Nike+, Endomondo, Runtastic a Map My Run. Screenshoty z nich se mi totiž na zdi díky běhajícím přátelům objevují nejčastěji.

Telefon si můžeš schovat do pouzdra na paži, aby ti neplandal v kapse mikiny. To by tě za chvíli mohlo přivést k šílenství. Tahle pouzdra mívají i kapsičku na klíč a jsou to veskrze praktické věci.

S příchodem léta si určitě všimneš, že někteří vysportovaní chlapíci běhající bez trika mají přes prsa jakýsi pásek. To je hrudní pás se snímačem tepu, pro výkonnostní trénink docela užitečná věcička. Měření tepu ale nemá využití jen mezi profíky. I rekreační běžec může s tepovkou pracovat – například si hlídej, v jakém pásmu se nacházíš a jaký má tedy běh vliv na tvé tělo. To ale jde samozřejmě změřit i zadarmo – přiložením ukazováku a prostředníku na vnitřní stranu zápěstí, tepnu na krku či přímo na srdce. Nevýhodou je jen to, že k takovému měření musíš zastavit a neprobíhá kontinuálně.

A poslední věc: jestliže vybíháš se soumrakem, mysli na svou bezpečnost! Pokud tvoje oblečení nemá reflexní prvky, pořiď si alespoň pásek na ruku/nohu. Jsou teď všude k sehnání doslova za pakatel. Mimo osvětlené parky a ulice se ti bude hodit kvalitní čelovka