Karle, kdybys před sebou měl někoho, kdo chce podnikat, ale neví v čem, co bys mu řekl?

Asi bych mu řekl, že jestli neví v čem podnikat, tak ať dělá to, co ho baví. Je to taková ta klasická rada, ale ono nic moc lepšího říct nejde. Zlepšovat se v daném oboru, pořád posouvat svoji práci a ono se časem něco objeví. A pak do toho jít. Zároveň musím zdůraznit, že podnikání není jednoduché. Málokdo vidí pod tu pokličku dřiny, když člověk dělá na něčem vlastním. Než jsme spustili naše Freelo, trvalo to skoro rok. A úvodní rok byl, když to řeknu hezky, nic extra. Takže jsou tu třeba dva roky, kdy můžeš makat od nevidím do nevidím, a výsledky nejsou. Důležité je mít vytrvalost, disciplínu a něco, co tě žene dál. Startupy třeba musí všechny peníze rvát zpátky do sebe. My se naštěstí obešli bez investora a všechno si udělali sami. Měli jsme připravené modely, od těch pesimistických až po optimisické. Všechno jsme měli spočítaný a věděli, do čeho jdeme. 

Tenhle přístup jsi se někde naučil nebo to přišlo samo?

Nejspíš jsem k tomu dospěl sám. Přece jen, předtím jsem měl vlastní agenturu, takže už jsem věděl, jaké to je třeba dávat měsíčně stranou peníze na plat lidí. Poprvé jsem se ale setkal s tím, že prodávám produkt. Předtím jsem defakto kupoval čas jiných, ale oni byli s klientem a ty peníze se hned vrátili. Najednou jsem měl platformu, která musí mít uživatele, aby vůbec generovala zisk. Agentura je schopná vyrůst i na jednom velkém klientovi, který pravidelně přináší dostatek peněz. 

Co tě hnalo dopředu, když výsledky Freela nebyly zezačátku ideální?

Naštěstí jsme hned zkraje měli velmi slušnou komunitu, která nám věřila. My jsme se v našem podnikání vždycky snažili hodně pomáhat a mít s lidmi dobré vztahy. Většina uživatelů byla spokojená a neustále nám dávala zpětnou vazbu a rady, co vylepšit. Živila nás energie od těch lidí, protože jsme od nich věděli, že máme dobrý produkt. Volíme hodně proklientský přístup, i třeba na podpoře se každému detailně věnujeme. Rádi se s ním bavíme o tom, co potřebuje, a často se stane, že mu doporučíme i jinou službu. V rámci rozhovoru pak třeba vyjde najevo, že shánějí spíš jinačí službu, než je Freelo. Stejně by k tomu časem došli sami, tak jim alespoň ušetříme měsíc.

Poslechni si celý podcast na SoundclouduSpotify nebo Apple Podcasts.