Jak ses ke Slevomatu vůbec dostal?

Pracoval jsem dlouhá léta v telekomunikacích a ve společnostech, které vytvářely a prodávaly internetovou propagaci. Vždy jsem měl tendenci zůstávat ve firmách hodně dlouho, v Economii jsem byl 8 let, v O2 dokonce 11 let. Když seš někde takhle dlouho, většinou se vypracuješ, posuneš. Odjakživa mě bavil obchod, na starost jsem měl pak ve firmách hlavně jeho vedení, takže mám dlouholeté zkušenosti s řízením lidí. Minulý rok jsem se ale cítil vyhořelý a dospěl k rozhodnutí, že potřebuji nutně změnu. Začal jsem se rozhlížet okolo sebe a dostal chuť nakouknout do Slevomatu.

A jaká byla tvoje cesta do společnosti?

Když jsem přemýšlel o tom, co bych chtěl dělat, říkal jsem si, že bych chtěl pracovat v oblasti e-commerce, v obchodu, a že bych chtěl zažít něco, co se buduje a posouvá, co udává trend na trhu. Ve firmě jsem vlastně od únoru 2017. Na podzim roku 2016 mě oslovili investoři s nabídkou práce. Přišlo to zrovna v okamžiku, kdy jsem cítil poměrně fyzicky i psychicky unavený a denní stereotyp mě začínal ubíjet.

Co ve Slevomatu funguje úplně perfektně je, že ti tu ušijí pozici přímo na míru. Přijdeš sice na základě nějakého inzerátu, ale pokud se po rozhovorech s HR zjistí, že nemáš předpoklady pro nabízenou pozici, ale přitom v sobě máš talent, energii a nadšení, pokusí se ti najít to, co by ti vyhovovalo nejvíc a v čem bys měl zároveň tu nejvyšší přidanou hodnotu pro společnost. Což je super, protože pokud hledáš práci, která ti dává smysl, chceš být přirozeně v takové práci efektivní a chceš, aby byl tvůj přínos znát.

Čím je pro tebe tvoje práce výjimečná?

Tím, že Slevomat vytváří vlastní směr, udává trend na trhu, což je strašně hezký. V předchozích zaměstnáních jsem se také moc nesetkával s tím, že by se firemní strategie plánovala nějak dlouhodobě. Tady třeba řešíme, co bude společnost dělat za pět let, jak bude vypadat, nebo kam bude směřovat.

Čím tě zaujala ale úplně nejvíc?

Ohromilo mě, že tu mám šanci prodávat výkonový produkt, což je něco fascinujícího pro někoho, kdo do té doby prodává jen reklamu, která ti možná přivede nějaké zákazníky, ale taky možná ne. Ve Slevomatu naše práce reálně napomáhá rozvoji businessu našich partnerů. A to mě na tom baví neskutečně.

A co dalšího mě nadchlo? To, že ve chvíli, kdy jsem vešel do tohohle baráku, jak u nás říkáme našim kancelářím, viděl jsem lidi žít svou prací. Vnímal jsem, jak je jejich práce baví, jak se jí nechávají strhnout. Oni tím Slevomatem nežijí jen během pracovní doby. Ve Slevomatu ani něco jako pevná pracovní doba v podstatě neexistuje, je to jeden velký teambuilding. Prostě jízda!

Neustále se tu něco slaví, např. jezdíme společně na hory, na vodu, testujeme zážitky našich partnerů atd. Slevomatem žiješ, nepřežíváš. A to mě na tom naprosto dostalo, v korporacích takovou energii zkrátka nenajdeš.

Když přijdeš se smyslupným nápadem, který by mohl pomoct rozvoji businessu, vyčlení se na jeho realizaci kapacita u vývojářů a produkťáků a během relativně krátké doby to společně všichni dotáhnou do podoby, v níž se to nasadí a generuje zisk pro firmu. Ve Slevomatu se prostě věci dotahují do finále. Už dávno nejsme jen slevový portál. Naše vize je inspirovat naše zákazníky, usnadnit jim cestu za novými zážitky.

To zní, jako kdyby všechno vždycky vyšlo na první dobrou.

Ne každý projekt vyjde, to je jasné, ale když se to nepodaří, tak se pro příště udělají určitá opatření, vezmeme si z toho ponaučení a zkušenosti, které jsme tím získali, použijeme k vybudování něčeho nového, protože tady se pořád vymýšlí a spouští nové věci, díky tomu se taky Slevomat pořád posouvá.

Co ve Slevomatu jako obchodní ředitel děláš?

Co se týče obchodu, je tu několik kategorií: cestování, zboží, lokální zaměření, inside sales - prodej po telefonu a každé to oddělení má svoje vlastní specifika, argumentaci i cílovou skupinu a já to v podstatě celé zastřešuji.

Jsem člověk, který si svou práci ale musí osahat celou sám. Takže kromě meetingů i já pořád chodím do terénu a „sbírám“ feedback od našich klientů, dostávám se tak nejblíž k tomu, jak okolí a trh vnímá naši společnosti. A musím říct, že mě neustále překvapuje, že ať jsme přišli kamkoli, byli jsme téměř vždycky vítaní. Slevomat už zkrátka lidé vidí jako někoho, kdo dokáže pomoct rozvoji jejich podnikání, i proto nás většinou vítají s úsměvem.

Ale hlavně mám na starosti hledání nových businessových příležitostí a jako stratég posouvat Slevomat k lepším prodejům.

Nějaký příklad za všechny, jak pomáháte svým partnerům?

Když například přišlo EET, byli jsme první, kdo si nastudoval celou problematiku a pak jsme našim partnerům radili v tom, jak funkčně nastavit celý podnikatelský proces. A zase je to hlavně o tom, jak Slevomat „kouká za roh“, jak tu přemýšlíme dlouhodobě, nepřemýšlíme jen o tom, co bude zítra nebo v příštím kvartále. Pořád tu chceš překonávat a posouvat vlastní hranice. Upřímně si myslím, že podobně nastavených firem moc v České republice není.

V sekci cestování teď máme taky relativně novinku. Můžeš si hned u nabídky ubytování vybrat a rezervovat termín, nemusíš už nikam volat a zjišťovat, kdy má ubytování volné místo. Tohle byla třeba taková drobnost, která ale dřív poměrně hodně blokovala dokončení objednávky. Tím, že jsme se na to zaměřili a nepodcenili to, jsme našim zákazníkům zpříjemnili a zjednodušili objednání dovolené, našim partnerům se díky tomu navýšily tržby a ve výsledku to pomohlo samozřejmě i nám samotným. Prostě vítězství na všech 3 stranách.

Co je na vašich obchodních strategiích tak unikátní?

Ve Slevomatu musíš strašně rychle pochopit, že se nejedná o úplně běžný business. Jako obchoďák neděláš jen prodej, ale musíš být zároveň i kreativec, který pomáhá partnerům nastavit finální deal tak, aby byl dobře prodejný a efektivní. Pracujeme na tom, aby se z našich obchodníků stali velcí odborníci s detailními znalostmi toho jejich konkrétního segmentu, takže když pak někam jdou, vědí velmi dobře, jak připravit nabídku, aby byla pro naše zákazníky lákavá. V tu chvíli nejsi jen zprostředkovatel, jako běžný obchodní zástupce, ale stáváš se spoluautorem.

Nejlepší pocit pak máš, když se ráno probudíš a sleduješ, jak tvůj deal žije, jak funguje, kolik je tam prodejů, jaké jsou reakce, kolik zákazníků pod každou nabídku je, jaká jsou jejich hodnocení, to je hrozně super feedback. A takhle tím žiješ pořád, je to svým způsobem jako nějaká počítačová hra a navíc vidíš, že o to, cos vymyslel, mají lidé zájem a baví je to.

To zní skvěle! Pojďme se ještě vrátit na chvíli k té specifické slevomatí firemní kultuře.

Často se o nás říká, že jsme takový řízený punk, což nezní možná originálně, ale ve finále to tak skutečně je. Znamená to, že tu máš patřičnou svobodu a volnost, zároveň se ale od tebe očekává ten správný přístup a pracovní nasazení. Nikdo se tu nekouká na hodinky, pracovní doba se tu striktně nehlídá, jde tu spíš o výsledky.

Svoboda tu hraje hodně významnou roli. I díky tomu, že nemáme nastavené, že bychom tu „museli“ být, tu nakonec často zůstáváme i mimo práci, bavíme se tu. Pověstné jsou tu třeba páteční zavíračky. Každý první pátek v měsíci se všichni sejdeme v jednom patře, řekneme si, jak dopadl předchozí měsíc a pak tu vypukne jedna velká nekonečná párty, která se často protáhne až do druhého dne. Jsme tu prostě parta lidí, kteří mají společný zájem, a tím je posouvat Slevomat dál a bavit se při tom.

V čem ta svoboda spočívá?

Dáváme třeba našim zaměstnancům prostor k tomu přijít s nějakým novým business modelem, který by podle nich fungoval líp než ten stávající. Nikdo ti v ničem nebrání, prostě to pojď zkusit. Není to tu vůbec sešněrované, naopak. Nové nápady se cení. Interní talenti tu dostávají ohromnou šanci k růstu. Přijdeš sem bez předchozích zkušeností, ale seš odhodlaný pracovat a makat na sobě, tak se ti dá šance něco tvořit, tak to tu funguje.

Není to náročné na nějakou vzájemnou koordinaci?

Ono tím, jak si svou práci řídíš do velké míry sám, tak do ní dáváš o to víc emocí a zodpovědnosti, což jsou věci, které ti ve výsledku dodávají ten správný drive a nutí tě někam svou činnost směřovat, posouvat.