Ústředním prvkem tohoto vznikajícího mindsetu je samozřejmě sdílení, prakticky čehokoli, co plně nevyužíváme, a z opačné strany zapůjčení si toho, co potřebujeme jen na určitý (krátký) časový úsek. Zájemce o konkrétní věc tím ušetří a majiteli se tak mohou vrátit náklady.

Na této myšlence stojí v tuto chvíli už několik služeb: carsharingové společnosti, ubytování přes Airbnb, doprava s Uberem nebo s BlaBlaCar, finanční půjčky na Zonky, výpomoc v domácnosti se SuperSoused, venčení vašeho psího miláčka přes Doginni a další. Vzájemné sdílení věcí až do nedávna ale na českém trhu chybělo. Tuto mezeru se rozhodl vyplnit nový startup SharyGo. „Naším cílem je stát se autoritou ve sdílení věcí. Chceme ho co nejvíce rozšířit, dosáhnout toho, aby lidé své věci sdíleli a využívali tuto možnost naplno,“ říká jeho CEO, Dan Erlebach.

A my jsme měli možnost popovídat si ním nejen o sdílené ekonomice mnohem podrobněji.

Dane, co SharyGo vlastně je a jak vznikl nápad na jeho založení?

SharyGo je internetová platforma pro sdílení věcí mezi lidmi. Na jedné straně jsou lidé, kteří nějakou věc potřebují, ale nechtějí si ji kupovat a na té druhé jsou lidé, kteří tu věc vlastní, ale nevyužívají ji naplno. V podstatě jde o jednoduchý katalog, ve kterém se člověk porozhlédne po tom, co potřebuje a naším cílem je, aby to na SharyGo vždycky našel.

Myšlenka založit SharyGo mě napadla před mou cestou do New Yorku, kdy jsem si říkal, že bych si s sebou chtěl vzít nějaké vybavení, které jsem si ale jen kvůli jedné cestě nechtěl kupovat. Po návratu domů jsem si nakreslil jednoduchý prototyp, sešel se s pár lidmi a pak jsme se pustili do práce.

Napadlo mě, že nejen já, ale i spousta dalších lidí řeší podobný problém - potřebují něco, co se jim nevyplatí úplně kupovat, jelikož to ve výsledku použijí jen občas, ale i přesto jsou nuceni si to pořídit, protože na trhu není jiné řešení. Buďto si to jdou koupit nebo se přeptají nejbližších známých a při troše štěstí si to půjčí od nich. My chceme našim zákazníkům takových známých nabídnout v jejich okolí stovky a rozšířit tak jejich možnosti, online.

Jaký předmět je podle tebe výhodnější si pouze půjčit?

Typicky je to třeba kamera GoPro. Běžný uživatel si takovou věc pořizuje nejčastěji před dovolenou, na které ji pak 14 dní používá, ale po návratu ji odloží do šuplíku a dál nevyužívá nebo jen svátečně. Utratí za ni 8-10 tisíc korun, použije ji párkrát a za rok už je na trhu nová a lepší verze. Z tohoto úhlu pohledu je podle mě taková investice nesmyslná. Vyplatí se jen profesionálům a nadšencům, kteří takové vybavení potřebují ke své práci nebo je to hodně baví. A právě od nich si to mohou třeba lidé na svou dovolenou jen zapůjčit. Pravděpodobněji tak budou mít k dispozici vždy ty nejnovější verze produktů, snadno finančně dostupné a přesně na dobu, na kterou potřebují. Majiteli GoPro se zas díky tomu vrátí časem investice do kamery a bude si moct koupit nový model, který opět může půjčovat. Vítězství je tedy nakonec na obou stranách a to je super!

Nebo u nás máme drony. Hodně lidí si je chce vyzkoušet a naučit se s nimi, ale buďto si to jdou jen zkusit jako zážitek, třeba na hodinu, nebo si to rovnou koupí. Málokoho ale napadne půjčit si dron ve standardní půjčovně. Už proto, že jde o docela složitý proces – smlouva, průkaz totožnosti a další složitosti, které se v digitální době dají řešit jednodušeji. A my tady v SharyGo říkáme, že jsou lidi, kteří dron vlastní a jsou ochotni ho půjčit. Díky tomu, že nejsme typická půjčovna s klasickou marží, si ho mohou lidé u nás půjčit za hodně rozumnou cenu, typicky nabízíme o 50 – 60% nižší ceny, čímž značně zvyšujeme dostupnost produktu. To je v tomto případě klíčové slovo. Jedná se o dostupnost jak finanční, tak geolokační a celkově i o rozmanitou nabídku. V SharyGo chceme docílit toho, že když k nám zájemce přijde, najde vždy to, co potřebuje.

Jak půjčování probíhá?

Klademe velký důraz na jednoduchost. Proto máme back-office tým a zákaznický servis, abychom našim zákazníkům dokázali pomoct v jakékoli fázi. Zájemce zašle žádost o výpůjčku, vlastník tuto žádost maximálně do 24 hodin schválí a následně se již pouze dohodnou na místě předání. Vše probíhá uvnitř aplikace SharyGo, včetně platby, takže je to opravdu velmi jednoduché. Velkou výhodu vidím v tom, že tím přibližujeme lidi k sobě. V praxi to pak vypadá tak, že se ti lidé sejdou, seznámí se, dají si kafe a popovídají si, zkrátka je tam přítomný takový ten nezastupitelný lidský kontakt.

Vznikají nějaké obavy o to, jak se budou zájemci o zapůjčené věci starat?

Musím říct, že nás samotné překvapilo, s jakou opatrností naši zájemci se zapůjčenými věcmi jednají. Jedna z nejčastějších otázek na SharyGo je: „Co když mi to někdo rozbije?“ Přirozeně je to otázka, která se sama nabízí, protože když už tu věc vlastním, tak k ní mám nějaký vztah. Ale z osobní zkušenosti víme, že zájemci se zapůjčenými věcmi jednají opatrně a zajímají se o to, jak se k výpůjčkám chovat, případně jak s nimi zacházet, když si neví rady. Navíc v momentě, kdy se s člověkem, který mi věc půjčuje, poznám, vzniká určitá forma vztahu, která mě motivuje k tomu vrátit předmět v pořádku a udržet ten vztah.

Musí to být ale stejně hodně o důvěře, nebo ne?

Určitě! Tím, že klientům všechno v SharyGo zajišťujeme, je pro nás důvěra z jejich strany nepostradatelná a já jsem opravdu rád a moc si vážím toho, že nám lidé důvěřují. Abychom jejich důvěru nezklamali, ověřujeme jak vlastníky, tak zájemce. Máme v nabídce například projektor s tržní hodnotou přes čtvrt milionu, u kterého vyvstává otázka, komu ho můžeme půjčit. Náš systém je nastavený tak, že když je hodnota půjčovaného předmětu vyšší než 10 000 Kč, může si ho zapůjčit pouze uživatel s ověřeným profilem. Bez toho si ty dražší věci půjčit nelze a musím říct, že to obě strany uvítaly. Díky té důvěře se nám nakonec podařilo prolomit ledy a ukázat lidem, že se nemusí sdílení obávat.

Co dalšího si můžu kromě GoPro nebo dronu na SharyGo půjčit?

Když jsme SharyGo spouštěli, jedno z kritérií bylo vymezit, co budeme vlastně zprostředkovávat a nabízet. My jsme vybrali prvních 5 oblastí, což jsou autopříslušenství, cestovní a sportovní potřeby, elektronika a věci pro společenské akce.

Co nechci, aby se stalo, je, že začneme nabízet všechno. Před námi se o tento projekt pokusily už 3 firmy a neuspěly, hlavně právě kvůli tomu, že neřídily nabídku, takže se jim tam objevovaly knihy, karetní hry a podobně, ale lidé nemají motivaci si zrovna takové věci půjčovat a když už, tak tím v některých případech dochází k porušování autorského práva.

Naším úkolem bylo při tomto procesu ochránit obě strany, aby to bylo co nejvíc transparentní a zároveň, aby se to vyplatilo. Třeba včera se nám ozval někdo na půjčení Škody Citygo, což by bylo super, ale my záměrně nechceme dělat carsharing, na tuhle službu jsou tu jiné a lepší firmy.

Co tě na tvé práci baví nejvíc?

Na celém projektu mě fascinuje především jedna věc. My vlastně tak trochu jdeme zpátky do minulosti. V lidech je odjakživa zakotvená potřeba sdílení, chuť a v podstatě nutkání pomáhat si. Dřív nemohli mít všichni všechno, každý měl něco a vzájemně si to půjčovali. Až v momentě, kdy doba postoupila, začali mít lidé najednou větší potřebu vlastnit lepší auto, lepší byt a podobně. Ale my nabízíme lidem něco úplně jiného - příležitost uplatnit to, co je v nich zakotvené – možnost pomoct.

V čem vnímáš největší přínos sdílené ekonomiky?

Láká mě na tom především to, že jde o novou a zajímavou alternativu k poměrně zastarávajícím a nákladným možnostem trhu. Přináší to lidem něco, co se jim reálně vyplatí. Vzniká díky tomu další možnost, jak lidem udělat věci dostupnější vedle toho, aby si je koupili nebo složitě sháněli sami přes úzkou síť známých. V SharyGo věříme, že je zbytečné si některé věci koupit, lepší je si je půjčit od známých a my dokážeme lidem takových známých sehnat v dostupné vzdálenosti stovky.

Sdílená ekonomika je podle mě hlavně o osobním kontaktu, o vzájemné pomoci. Když jsem já sám půjčoval jednu věc, setkal jsem se s tím člověkem, popovídali jsme si a já měl z našeho osobního setkání strašně super pocit, stejně jako z toho, že můžu někomu pomoct. A to je něco, co když se nám povede rozšířit v jednotkách tisíc měsíčně, bude to fantastické.

Jak se SharyGo zatím daří a jaké máš vize do budoucna?

SharyGo jsme spustili koncem června 2017, prozatím tedy stabilizujeme a vychytáváme veškeré procesy, učíme se. Dodnes u nás najdeš asi 200 předmětů s tím, že v září bychom už na naší platformě chtěli nabízet 2000 předmětů. Zároveň plánujeme brzy spustit výdejní místo, kam budou moct lidé své výpůjčky nosit a vyzvedávat. Trochu nás zatím trápí, že spoustě lidem, kteří jsou sdílení otevření, chybí čas, nechtějí kvůli výpůjčkám ještě někam cestovat. Proto také připravujeme službu, která nám pomůže vyřešit dopravu od a k lidem.

Moje osobní ambice je dostat se na 100 tisíc předmětů, které budeme na naší platformě nabízet, to je opravdu nějaký můj milník, kterého bych chtěl dosáhnout. S tím, že teď je klíčové naučit Česko sdílet a poskytnout mu k tomu špičkový servis. Chceme lidem nabídnou alternativu k vlastnění jednotlivých věcí. Levnou, rychlou, spolehlivou, a nakonec i zábavnou.

Vidím, že máš před sebou ty i celý tvůj ambiciózní plány

To je pravda a musím říct, že bez svého týmu bych absolutně neměl šanci dostat se tak daleko. Je skvělé, že mám okolo sebe lidi, kteří v SharyGo věří a chápou jeho smysl, a kteří se zároveň dokáží zakousnout a dokud není hotovo, tak se od práce nehnou, ještě je musím od počítače kolikrát sám tahat (smích). Ale to je nakonec to, co nás teď tak sbližuje. Na každého z nich je spoleh a každý dělá svou práci až do doby, dokud neodevzdá perfektní výsledek. Toho si nesmírně na lidech v SharyGo vážím a doufám, že nám takových kolegů bude jen přibývat :-).