Pokud jsi posledních pár let žil/a v mongolské poušti bez přístupu k internetu, mohl tě projekt  Loono minout. Dožeň to tedy na jejich webu, a jejich Facebooku a na jejich Instagramu. Až to všechno prozkoumáš, budeš si hashtagy #prsakoule a #zijessrdcem určitě pamatovat tak jako stovky tisíc ostatních. 

Jak začal tvůj příběh?

Když jsem byla ve čtvrtém ročníku na medicíně, tak mi diagnostikovali rakovinu vaječníků. Na základě této těžké zkušenosti jsem si uvědomila, jak je důležité vést mladé lidi k tomu, aby na sebe dávali pozor. U mě to byla nemoc diagnostikována v časném stadiu, protože jsem navštívila lékaře hned, jak jsem cítila, že není s mým tělem něco v pořádku. Mnoho mladých lidí by nad tím bohužel jenom mávlo rukou. To se teď snažíme změnit a ukázat jim, že ten správný čas myslet na své zdraví je právě teď.

Jste v kontaktu s těmi, kteří díky projektu odhalili své onemocnění?

Díky naší činnosti jsme pomohli již 37 lidem odhalit rakovinu, nebo jiná vážná onemocnění v časném stádiu. V kontaktu jsme s nimi dál. Někteří nám dávají vědět, jak probíhá jejich léčba, někteří, že slaví zásnuby nebo mají děti. Takže z toho mám obrovskou radost. Když už jsem si musela nemocí projít, jsem ráda, že to ve výsledku mělo pozitivní dopad na životy ostatních lidí.

Proč ten název Loono?

Loono chápeme jako prostor bezpečí, kde se lidé nestydí a nebojí mluvit o svém zdraví. Snažíme se na každém workshopu navodit uvolněnou a klidnou atmosféru, aby se nám lidé otevřeli.

Svůj projekt jsi zakládala ještě jako studentka. Co bylo pro tebe nejtěžší?

Myslím, že jakýkoli zakladatel projektu mi dá za pravdu, že řešíte složité věci každý den. Ať už vám některý ze zaměstnanců řekne, že odchází, nebo vám nedovezou trička potištěná tak, jak chcete, nebo vám dojdou na nějakém projektu peníze… Nedokážu tedy říci, co bylo nejtěžší. Vím jen, že každá z těch věcí mě posunuly tam, kde jsem dnes.

Jak velký je dneska tvůj tým?

Začínala jsem s pár studenty medicíny, dneska máme více než 15 členný organizační tým specialistů v oborech jako je PR, marketing a finance a další. Dalších více než 100 lidí, jsou studenti medicíny a mladí lékaři, působící v 5 městech Česka. Máme už i anglicky mluvící studenty a hlásí se i další studenti ze zahraničních univerzit. Věřím, že každý projekt stojí a padá na lidech, ti jsou na první místě. A jak se říká, produkt na druhé, profit na třetím.

Kde probíhají vaše workshopy?

Školení pořádáme ve firmách, školách i na festivalech. Díky zpoplatněným workshopům ve firmách pak můžeme pořádat ty školní zdarma. Jezdíme také na festivaly a různé markety a kulturní akce. Z těch největších festivalů např. Majálesy, Colours of Ostrava, Rock for People, Dyzajn Market a další. Spolu s tím pořádáme naše veřejné workshopy #prsakoule či Žiješ srdcem různě po republice, tam může přijít každý. Pořádáme také panelové diskuze, skrze které vyvracíme mýty o zdraví a prevenci, naposledy např. o antikoncepci, očkování nebo poruchách příjmu potravy, vše se dozvíte na našem facebooku.

Jsou taková školení na festivalech oblíbená?

Určitě. Letos budeme mít asi tak třikrát větší festivalový stan, protože jsme loni sklidili opravdu velký úspěch. Lidé jsou na fesťáku v dobré náladě, mají na informace o prevenci čas, zajímají se a chtějí si povídat. Náš stánek je hodně interaktivní. Od sahání na prsa a varlata si můžou vyzkoušet třeba poslech vlastního srdečního tepu, změřit si tlak, zkusit virtuální realitu, prohlédnout si anatomii srdce na interaktivním tabletu, malovat si vlastní tašku se srdcem, nebo nalepit tetovačku... Případně koupit náš merch a podpořit tak naši činnost.

O čem je váš nový projekt „Žiješ srdcem“?

Během našich workshopů #prsakoule se nás hodně lidí ptalo také infarkt a mozkové mrtvice, neboť ty byly v jejich rodinách stejně časté a možná častější než rakovina. Logickým vyústěním byla tedy druhá kampaň zaměřená právě na prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Na tu je potřeba dbát už v časném věku, dát tomu patřičnou pozornost. Na workshopech učíme, jak infarktu předcházet, jak ho poznatí, i jak se zachovat, pokud potká tebe nebo někoho v okolí. Poradíme také, kam zajít na preventivní prohlídku.

Kampaň doprovází i doprovodný merchandising, trička, plecháčky i přívěsky. (Mrknout na ně můžeš  tady, pozn, red.)

Co bys chtěla vzkázat mladým lidem?

Mým mottem je: Velké dveře úspěchu se točí na malých pantech disciplíny.

Některé věci nebudou příjemné, ale překonáváním těch nepříjemných i sebe samého každý den – na tom to stojí. Nemluvím jen o disciplíně vstávání v 6 am, je to i o dotahování věcí, dodržování termínů, občasném perfekcionismu a přidání toho “little extra” ke všemu, co děláte. Znamená to mít disciplínu i v osobním životě, o chození cvičit, zdravém jídle, osmi hodinách spánku každý den, trávení času s rodinou a přáteli. Vidím to sama na sobě, jak moje produktivita klesá, pokud něco zanedbávám a naopak.

Spolu s tím nedejte na nátlak okolí, soustřeďte se na sebe a využití svého talentu. Dnes všude kolem sebe čtete, jak byste měli podnikat, mít své projekty nebo být vrcholnými manažery. Kouzlo je ale v tom, že každý jsme jiný, každý máme talent a limity jinde. Stačí jim naslouchat, stejně jako svému tělu, spokojenost v životě zaručena.