Ignorujeme sekretářku nebo podpůrný personál

Nezáleží na tom, o jakou pozici se ucházíš, zda budeš posilou do IT oddělení nebo jejím vedoucím, HR asistentkou nebo HR ředitelkou. Na osobním pohovoru jsme všichni na jedné lodi bez ohledu na to, jakého kariérního postavení jsme a kolik bereme peněz. Mysli na to, až se budeš hlásit na recepci, procházet kolem ostrahy nebo potkáš paní uklízečku. Chovej se k nim uctivě, pozdrav je a nezapomínej na etiketu na pracovišti. Pro mnoho firem jsou recepční pravá ruka, na kterou se po skončení pohovoru obracejí. Personalisty zajímá, jak se uchazeč choval, zda se usmíval a byl zdvořilý. Tvá komunikace s recepční může lecco vypovědět o tvém respektu k potencionálním zákazníkům a jiným kolegům.

Věnujeme se telefonu během video pohovoru

Že mobilní telefon na osobní pohovor nepatří je jasná věc. Co už ale mnoha kandidátům jasné nepřijde je fakt, že mobil nepatří ani na pohovory vedené např. přes Skype. Pokud personalista uslyší na druhém konci vyzvánějící nebo vibrující telefon, nebo tě uvidí neustále nahlížet na displej, bude to stejně nezdvořilé jako kdyby se jednalo o osobní setkání. Zároveň tím budeš poukazovat na fakt, že pro tebe nemá telefonický/video pohovor žádnou váhu. A toto chování současně zrcadlí tvůj přístup k práci: snadno se necháš vyrušit, nedokážeš se plně soustředit na jednu činnost a určit si priority. Takže zkrátka a jednoduše během jakéhokoli typu pohovoru přepni mobil na flight mode (letecký režim).

Chodíme pozdě a neomlouváme se předem

Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí platí směrem k osobnímu pohovoru dvojnásob. Ideální je přijít o deset minut dříve, což poukazuje na zdravé natěšení. Pokud se ti přeci jen nepodaří dostat se na pohovor včas, kvůli rodinným záležitostem, dopravě apod., vyplatí se být upřímný. Pokud na tebe personalista počká, očekává se jak omluva, tak uvedení důvodu tvého zpoždění. Pozdní příchod na pohovor můžeš nemálo zachránit také tím, že o tom personalistu včas uvědomíš. Nejhorší dojem totiž dělají ti uchazeči, kteří se chovají jako kdyby na ně každý počkal. A tak si se zpožděním hlavu nelámou. Dokonce je ani nenapadne v průběhu cesty svému potencionálnímu zaměstnavateli zavolat. A to je hodně hodně špatně.

Neuvědomujeme si, že náš zevnějšek je naše vizitka

Drahý oblek nebo kostýmek a úsměv od ucha k uchu často ztrácí své kouzlo kvůli osobní hygieně. Rozcuchané vlasy, zápach z úst, viditelná špína v uších, špína za nehty… Personalisté jsou velmi všímaví. „Takový zaměstnanec má reprezentovat naši firmu?“ Pokud nejedeš na pohovor z domova, ale ještě předtím vyřizuješ jiné záležitosti, vezmi si sebou pracovní KZP (krabičku poslední záchrany). Stačí v ní mít kartáček a pastu, parfém nebo deodorant, kartáč na vlasy, nůžky na nehty a náhradní košili (hlavně pánové jsou svými koláči v podpaží pověstní). Cestou na pohovor můžeš doladit svou osobní hygienu k dokonalosti. Pozor také ale na další nedostatky jako jsou nevyžehlené oblečení nebo třeba boty od bláta.

Skáčeme do řeči

Skákání personalistovi do řeči můžeme pěkně odskákat. Třetina kandidátů na pohovoru selže díky tomu, že přeruší personalistu během jeho monologu. Je pochopitelné, že se kandidáti chtějí podělit o své názory, ale lepší je udržet myšlenku a počkat až přijdeš na řadu. V opačném případě se ukáže, že nemáš respekt k autoritám, nezajímají tě názory druhých a upřednostňuješ pouze ty své.