1. Jak byste charakterizoval sám sebe?

Hned první otázka může klamat tělem. Přijde ti příliš snadná? Lepší než "Jaká je vaše osobnost?" nebo "Co si o vás myslí ostatní?". Přesně naopak, nemáš žádný návod, o čem bys mohl mluvit. Popsat se fyzicky, profesionálně, emočně? Odpovědí prozradíš, co u sebe považuješ za důležité, jak umíš mluvit i jaký slovník používáš. Plaší či pokorní lidé volí střízlivější slova, zatímco extroverti pálí silnějšími výrazy.

2. Četl jste v poslední době nějakou dobrou knihu?

Okamžitě je vidět obrovský rozdíl mezi čtenáři a lidmi, kteří o knihu už mnoho pátku (rozuměj pár let) nezakopli. Jen málo uchazečů přizná, že vůbec nečte, většina "nečtenářů" dlouho váhá a pak od boku vystřelí klasiku ze střední, na kterou si jen matně pamatuje. O milovnících knih mnohé prozradí výběr díla - zda čtou současné romány, knížky o businessu a práci, kvalitní literaturu, svazky o populární vědě nebo třeba sci-fi.

3. Jaký je váš největší úspěch?

Nejen že prozradíš detaily ze své minulosti, zároveň také ukážeš, jaký jsi. Hned bude jasné, na co kladeš největší důraz a kde leží tvůj zájem. Bereš jako větší pecku úspěch v práci, nebo v osobním životě? Mnohé prozradí i to, jak dlouho nad odpovědí přemýšlíš. Dlouhé váhání může značit, že úspěchů máš za sebou požehnaně, stejně tak, jako že se snažíš vydolovat alespoň jeden.

4. Jaká je vaše vysněná práce?

Čím víc je otázka nejednoznačná, tím o sobě řekneš víc. Pro HR manažery je mnohem lepší než "Co chcete dělat v další práci?" nebo "Kde se vidíte za pět let?". Jen patolízalové zmíní do detailu práci, o níž se uchází. Hlupáci popíšou úlohy, kterými se jen těžko uživí (třeba ochutnávač piva nebo profi opatrovník plyšáků). Ti chytřejší ukážou svoji kreativitu, ale motají se okolo pozice, o kterou se zrovna zajímají.

5. Kdo je váš osobní hrdina?

Jsou lidé, kteří popisují člena rodiny nebo osobu, se kterou se osobně setkali. Jiní obdivují sportovce či hvězdy pop kultury. A pak jsou tu tací, kteří vzhlížejí k úspěšným podnikatelům a businessmanům. Do které sorty chceš patřit? Odpovědí prozradíš hodně o svých hodnotách. Připrav si také, proč je zrovna tenhle hrdina pro tebe tak speciální.

Myslíš, že by se ti otázky mohly hodit i na obchodním jednání, networkingu nebo kdekoliv jinde? Neboj se je použít. Díky nim poznáš lidi hned při prvním setkání o dost lépe. Budeš vědět, jak reagují, jakým způsobem odpovídají, zda používají fráze nebo se vyjadřují kreativně.