Jdi za tím, co chceš a ne pouze od toho, co nechceš

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme. Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek neřeší. Zjisti, co opravdu chceš, a hlavně proč to chceš.

Diskuze s kariérním koučem pak často vypadá takto:

Kouč: „Co chcete dělat?“

Klient: „Rozhodně nechci dělat to, co teď.“

Kouč: „No dobře, ale co tedy chcete dělat?“

Klient: „Hlavně něco, abych celý den neseděl/a na zadku.“

To ale nestačí. 

Zavři oči a představ si ideální práci

1. Kde jsi? Pracuješ v terénu nebo v kanceláři? Jaké procento času chceš být u počítače a jaké v pohybu?

2. Co děláš? Co máš na sobě? Co máš v ruce? Za co neseš odpovědnost? Jaké emoce cítíš? O čem mluvíš? Řídíš někoho? Kdo řídí tebe? Je ti bližší něco vymýšlet, tvořit, navrhovat a přemýšlet o strategii, nebo raději implementovat či udržovat to, co někdo vymyslel a vytvořil? Jsi vyjednavač, komunikátor a prodejce, nebo spíš vztahový administrátor, který zajistí dobrou atmosféru a podporu?

3. S kým jednáš? Chceš zastávat spíše samostatnou pozici a reportovat někomu ve firmě? Chceš pracovat v týmu na různých projektech, nebo být v kontaktu se zákazníky?

Když hledáš dobrou firmu

Když se tě někdo zeptá, kde si přeješ pracovat, jaké firmy tě napadnou jako první? Oblíbená značka, firma spojená s tvým koníčkem nebo společnost s věhlasným jménem v oboru?

Nejde však jen o to, jaké firmy tě napadají. Důležitější je, PROČ tě napadají. Pravděpodobně mají nějaké vlastnosti, které jsou pro tebe atraktivní a pracovat tam by ti dávalo smysl. Proto je pojmenuj a hledej další firmy – klidně méně známé, které splňují stejná kritéria. Možná, že o nich zatím nevíš, ale s jejich produkty, službami a filozofií se dokážeš ztotožnit.

Když hledáš konkrétní pozici

Možná to máš naopak. Víc než firma je pro tebe důležitá pozice a náplň práce. Při hledání volných míst vezmi v potaz, že stejná pozice se v může v každé firmě jmenovat jinak a mít různé odpovědnosti. Zkus proto trochu číst mezi řádky – co ti o sobě firma v inzerátu vlastně říká?

hlavičce inzerátu se dozvíš, co si o sobě firma myslí. Například: jsme světový leader, jednička na trhu, mladá dynamická společnost a podobně. V hlavičce také často najdeš důvod, proč se pozice otevírá: rozšiřují tým, hledají odborníka – tím dávají najevo, proč tě potřebují.

náplni práce sleduj pořadí, v jakém jsou jednotlivé oblasti napsané. Pokud například u nabídky na manažera týmu se vedení a rozvoj lidí se krčí až na konci seznamu za reportingem a péčí o klienty, asi víš, co tě čeká.

Požadavky se většinou dělí do dvou kategorií: nutné a výhodou. Obecně platí, že pokud vyhovuješ těm nutným na 100 % a ostatním na 80 %, mělo by to v pohodě stačit. I když chtějí tři roky praxe a ty máš jen dva, klidně se přihlas a zkus to. Naopak pokud požadují aktivní znalost cizího jazyka a ty nezvládneš v daném jazyce například telefonovat, pak na inzerát neodpovídej.

Co nabízí? Dobrá firma nemusí vyvěšovat spoustu benefitů, protože nebude chtít, aby se lidé hlásili jen kvůli nim. Každá společnost chce, aby se uchazeči hlásili kvůli zájmu o obor, firmě jako takové nebo její pozici na trhu. Proto i když vidíš dopodrobna vypsané skvělé benefity, neznamená to vždy, že je firma lepší než společnosti, které slibují pouze „zázemí stabilní společnosti a řada zajímavých benefitů“.

A jak si na tom ty? Víš, co chceš, nebo spíš to, co nechceš?