Umění je napsat dopis stručně a výstižně. Proto jdi rychle k věci. Hlavním cílem motivačního dopisu je přesvědčit zaměstnavatele nebo náborového pracovníka, aby si tě pozval na pohovor. Jak toho dosáhnout? Nevyjmenovávej vše jako v CV. Uveď spíše příklady pracovních dovedností a úspěchů, které lze využít právě na pozici, na kterou se hlásíš.

Prokaž znalost oboru či firmy, kde bys chtěl pracovat. Zmiň znalost trhu a odborné problematiky nebo to, že máš síť kontaktů. Na tyto informace stačí jedna dvě dobře sestavené věty, nejde o žádnou odbornou studii. Nastiň svůj profesní záměr. Při psaní se zaměř na to, co právě ty můžeš udělat pro firmu, ne na to, co ona může nabídnout tobě. To už koneckonců v kostce vyjádřila v inzerátu…

6 konkrétních chyb z praxe:

Chci pro vás pracovat, ….

... protože jiným firmám ujíždí vlak.

... protože se dokážu uplatnit všude.

... protože už tuto práci dělám deset let.

... protože jste dobrá firma.

... protože rád pracuji v mladém kolektivu.

… protože se mi nedaří najít si jinou práci.


Piš „očima“ zaměstnavatele

Vyvaruj se klišé. Hned první odstavec musí zaujmout, proto by měl obsahovat konkrétní důvod, proč píšeš a vzbudit pozornost čitatele. Pozor ale na originalitu za každou cenu! Nebuď familiérní ani podlézavý. Buď sebevědomý, ale ne arogantní. Nepiš motivační dopis v negativním tónu. Dopis adresuj, pokud možno, konkrétní osobě. Ideální motivační dopis má dva až tři krátké odstavce – není nutné a ani vhodné personalistu zahlcovat sáhodlouhým elaborátem. Dopis napiš, i když ho nechtějí – k něčemu prostě musíš přiložit CV. Ne všechny firmy sepsání motivačního dopisu vyžadují. V tomto případě však doslova platí, že iniciativě se meze nekladou. Dáváš tak najevo, že víš, co chceš, a znáš důvody, proč tě daná pozice zajímá. Když pošleš motivační dopis i přesto, že jej od tebe nikdo nežádá, naznačuješ tím, že jsi schopen udělat i něco navíc. Zaměstnavatele potřebuješ zaujmout tak, že si po přečtení řekne „tohle je nejspíš člověk, kterého hledám“.

Pozor! Pokud hledáš práci, pravděpodobně odpovídáš na více inzerátů do různých firem. Tvůj motivák musí být vždy personalizovaný pro konkrétní společnost! Není nic horšího než zcela obecný dopis nebo dokonce ten, kde zapomeneš přepsat jméno firmy. To je vážně trapas.

Co do motivačního dopisu nepatří

„V minulosti jsem pracoval jako, vystudoval jsem mnoho škol…“ Pouhé opakování údajů z životopisu, které si personalista v případě zájmu přečte tam. Jmenuj jednu předchozí pozici či profesi, která tě činí kompetentním k práci, na kterou se hlásíš.

„Umím to, i to, i tamto…“ Netřeba vyjmenovávat desítky činností, ve kterých vynikáš. Snaž se vyzdvihnout dvě, tři oblasti, které jsou důležité pro pozici, na kterou se hlásíš.

„Už půl roku hledám práci a chtěl bych to zkusit u vás...“ Tohle nezní jako čekání na správnou příležitost, ale jako to, že tě nikde moc nechtějí.

Nekonkrétní nebo sebestředné formulace personalistu spíše popudí. Nepoužitelný příklad je třeba tento: „Chci vstoupit do vaší společnosti jako nový člen. Je pro mne velmi důležité dělat práci, která mě ze srdce baví.“

Samotný text dopisu rozděl na tři části:

1. Identifikuj pozici

2. Napiš, proč mají chtít tebe

3. Požádej o osobní pohovor

Jak může vypadat takový motivační dopis?

Vážená paní Nováková,

reaguji na Váš inzerát na pozici (název pracovní pozice), který jsem si přečetl na www.proudly.cz. V přiloženém životopise, se můžete přesvědčit, že splňuji všechny požadavky na tuto pozici.

Nabízím Vám bohaté obchodní zkušenosti, flexibilitu, příjemný vzhled a samozřejmě profesionální jednání na vysoké úrovni. V současné době jsem zaměstnán jako Sales Account Manager u společnosti XYZ, kde mám na starosti veškeré obchodní aktivity. Řídím obchodní oddělení, vytvářím marketingové akce a starám se o strategická partnerství. Osobně jsem proklientsky zaměřen a jsem zvyklý jednat na nejvyšších místech v různých korporátních i státních subjektech. Reklamní kampaň, na které jsem se podílel, byla vyhodnocena jako nejlepší kampaň firmy za rok 2017.

Věřím, že mohu být pro vaše klienty přínosem, a velmi rád bych se účastnil výběrového řízení na tuto pozici. Zastihnete mě na telefonu...

S pozdravem

Tomáš Dokonalý

Nezdá se ti to? Tak zkus místo motiváku natočit třeba video...