Jak se zbavit nervozity a strachu, a tak zvýšit při pohovoru šanci na úspěch? O tom ví své lektorka Školy improvizace Vanda Gabrielová: „Improvizace učí důležitým dovednostem, jako je umět zareagovat na to, co se právě děje, umět vyjádřit svoje emoce nebo naslouchat druhému. Když má člověk tuhle jistotu, zbaví se nervozity a strachu z nečekaných situací.“ Zkus svou přípravu na pohovor zdokonalit jejími tipy improvizačního profíka! 

Technika power pózy

Emoce ovlivňují tělo stejně tak, jako tělo ovlivňuje emoce. Když je člověk ve stresu, je jeho tělo uzavřené a skleslé. Cca dvě minuty před začátkem pohovoru se (klidně někde bokem nebo na toaletě) narovnejte, roztáhněte ruce a pozdvihněte hlavu. Asi dvě minuty trvá, než se objeví pocit větší sebedůvěry. Přímo během pohovoru se rozhodně nehrbte, nekřižte ruce na prsou, ani se nadrbejte za uchem. Mějte ruce široko od sebe a myslete na to, abyste měli obě dvě nohy na zemi, jde o tzv. ukotvení. Při stressových situacích se vyplavuje hormon stresu kortizol a power pózou se naopak vylučuje hormon, který vyplavování kortizolu zabraňuje. Power póza taky zabraňuje dělání chyb, které ze stresu pramení.


Příprava hlasu

Hlas ukazuje, jak se emočně cítíme a v jakém jsme zrovna rozpoložení. Prací s hlasem ho učíme, aby byl naším sluhou a ne pánem. Před pohovorem bychom ho měli probudit a signalizovat mu, že ho budeme potřebovat. Než vyrazíš, zabroukej si doma melodii oblíbené písničky. Dej si prst mezi zubní stoličky a snaž se mluvit tak, aby ti bylo co nejlépe rozumět. Zkus si něco přečíst a co nejlépe u toho artikulovat, rozhýbou se tak svaly jazyka a bude se ti při pohovoru lépe mluvit. Mysli na to, abys nemluvil/a rychle, to je totiž ukazatel nervozity. Dělej pomlky, nadechni se mezi větami, napij se, dáš tak daleko větší váhu svým slovům.

Příprava dechu

Soustřeď se na svůj dech a při stresových situacích zkus vědomě dýchat, a to tak, že se na dvě doby nadechneš a na tři vydechneš. Lidé mají tendence ve stresu dýchat mělce a doručit do mozku kyslík co nejrychleji. Tím nám za chvilku začne dech docházet a začneme se hrbit a uzavírat hrudník, což je jasný signál do mozku, že se blíží nebezpečí. Důležité je zpomalit nádech, uvědomit si, jak dýcháme, a tím zaměstnat mozek, aby v něm nelítaly negativní scénáře. Správné dýchání nás vrátí do přítomnosti a soustředěnosti.


Nalaďte se na atmosféru lidí v místnosti

Říká se tomu také aktivní naslouchání. Když osoba, která vede pohovor, mluví potichu, také se ztiš. Zkus se nenásilně přizpůsobit jejich slovníku. Když je člověk rázný, také se neboj vyjádřit rázněji. Zkus se naladit na stejný rytmus a dynamiku personalisty. Když budete na stejné vlně, budeš mu připadat sympatičtější a tvoje šance na úspěch se znásobí. Neboj se říct, že něco nevíš a za žádnou cenu se nesnaž být chytřejší než protějšek. Uvědom si, že většinou sedíš v místnosti s profesionálem, který se v daném oboru vyzná, a tak raději neříkej nic, co nemáš ověřené, vyhneš se tak pocitu trapnosti. Neboj se také požádat o přeformulování otázky, zaprvé si potvrdíš její význam a zadruhé získáš více času na odpověď.

*

Všechny dovednosti si můžeš zdokonalit v kurzech Školy improvizace, kde se získávají formou her. Pokud se ti nechce do kurzu chodit samotnému, zkus se i s kamarády přihlásit na Letní školu. Pokud tě do vysněné firmy přijmou a improvizační dovednosti se ti osvědčí, můžeš se v nich dál rozvíjet i s celým novým pracovním týmem. Krátkodobý program Přemluv šéfa je založený na technice Get out of box, kdy lektoři přijdou přímo k vám do kanceláře. Během nabité dvouhodinovky s kolegy pomocí praktických a hravých cvičení z aplikované improvizace nastartujete pracovní morálku i týmového ducha. 

Textík pro nás připravila Lenka Hanzalová.