Robine, dá se říct, jaké jsou nyní trendy v osobní dopravě?

Tak určitě. Ještě pár následujících let budeme rozlišovat veřejnou a individuální dopravu jako zcela odlišené koncepty osobní dopravy, ale do budoucna budeme mluvit o jedné osobní dopravě, která v sobě spojí výhody veřejné a individuální dopravy. Tenhle moment nastane se zcela autonomními vozy, kde bude kombinace individuální dopravy, která efektivně vyřeší problém first a last mile s výhodami veřejné dopravy – není nutnost řídit, ale je možné využít čas v dopravním prostředku efektivněji – prací, odpočinkem apod. Další trendy jako spolujízda nebo platformy typu Uber a Liftago snad ani nemusím jmenovat.

Jak jdou tomuto trendu naproti dopravci už nyní?

U nás v Leo Express se snažíme propojovat oba tyto druhy dopravy a v každé z nich nabídnout řešení. Ve veřejné dopravě přes síť vlaků, autobusů a minibusů dnes již v sedmi zemích Evropy a v té individuální přes peer to per car sharing SmileCar, který perfektně vystihuje slogan „Půjčte (si) auto“. Na jedné straně nabízíme lidem si půjčit auto výhodněji než v autopůjčovně a na druhé straně majitelům aut na jejich vlastnictví vydělat, když svoje auto zrovna nepotřebují, to je mimochodem statisticky nad 95 % času, po který majitel auto vlastní.

V čem jste inovativní vy, v Leo Express?

Leo Express je inovativní v propojování různých dopravních prostředků a umožnění nákupu této kombinace na jednu jízdenku. Můžeme tak v jedné jízdence nabídnout vlakové spojení z Prahy do Přerova, kde přesednete na minibus do Zlína, kde vás dokonce dokážeme rozvézt přímo na vybranou adresu, tedy koncept door to door.


Jak k cestování a dopravě obecně přistupují mladí?

V poslední letech se výrazně zvýšila kvalita veřejné dopravy. Jsou nové vlaky, autobusy, nové možnosti nákupu jízdenek online a díky všeobecnému přesunu z nutnosti vlastnictví auta na využívání možnosti sdílení vozů a spolujízdy se preference postupně mění právě směrem k využívání veřejné dopravy a od vlastnictví auta k jeho sdílení. Tento posun je z mého pohledu i díky tomu, že už jsme dospěli do situace, kdy nám je líto strávit 4 hodiny za volantem vlastního auta na cestě z Prahy do Ostravy, když si místo toho můžu ve vlaku pustit třeba film, dobře se najíst a auto si případně, když ho opravdu budu potřebovat, můžu půjčit.

Dá se mluvit o cestování vlakem nebo autobusem jako o zážitku?

Myslím, že se tam postupně dostáváme, a ačkoli dnes komerční železnice představuje velice konkurenční prostředí kde v podstatě panuje dlouhodobá cenová válka, kvalita cestování se postupně výrazně zvyšuje a pokud si například v našich vlacích objednáte cestu jednou z vyšších tříd, určitě můžeme mluvit o zážitku z cestování, a to velmi příjemném. Zvyšuje se kvalita jídla i dalších služeb, od rezervace jízdenek po připojení k internetu.

Proč mladí nezřídka upřednostní cestu vlakem než letecky?

Cesta vlakem stále zůstává v mnoha případech levnější, často i rychlejší, protože vlaková nádraží se nachází v centrech měst, zatímco letiště se většinou nachází na okraji. Ve vlaku mají mladí elektrické zásuvky, wifi připojení a možnost se během cesty třeba projít nebo se bavit se skupinou přátel. Pozorujeme, že stále více mladých lidí také bere ohled na ekologický aspekt cestování, a tady vlaková doprava před leteckou vyhrává na plné čáře.


Do jaké míry komunikujete na sociálních sítích a jak moc jsou pro vás stěžejním kanálem komunikace?

Máme silnou základnu fanoušků na facebookových stránkách Leo Express, které využíváme především k informování o nových linkách, snažíme se přes ně také představovat destinace, kam jezdíme, sdílíme zajímavosti z dopravního světa a samozřejmě, pokud je to v našich silách, využíváme tyto stránky i jako další komunikační kanál v mimořádných situacích na tratích. Čím dál více se ale soustřeďujeme na Instagram, který se stává především pro mladší cestující silnější sítí. Péči o zákazníka primárně zajišťuje náš zákaznický servis přes Call centrum a speciální email, abychom udrželi pro zákazníka soukromý charakter komunikace a vyhnuli se případnému zveřejňování či zneužívání citlivých informací na sociálních médiích.

Co může dopravce jako je Leo Express nabídnout mladým nikoli po stránce cestování, ale profesně?

V tom jsme opravdu hodně daleko. Už od začátku existence společnosti nabízíme hodně možností pro studenty, ať už v provozu, kde to nejsou jen stewardi, ale také strojvedoucí, nebo v kancelářích, kde zaměstnáváme studenty a stážisty snad v každém oddělení. V marketingu, financích, obchodu, business developmentu… Sám jsem takový program absolvoval. Po skončení školy pak nabízíme možný plynulý přesun na hlavní pracovní poměr, zároveň jsme hodně flexibilní v pracovní době a docházce.

Proč by s vámi měli mladí nejen cestovat, ale i pracovat?

Nabízíme možnost být u nového konceptu dopravy, která má obrovský potenciál se dále rozvíjet a jejichž možnosti škálovatelnosti jsou opravdu široké. S námi nikomu neujede vlak.

Chceš naskočit na inovativní vlnu s Leo Express? Mrkni, koho hledají do týmu tady!