Anně Marešové se podařilo něco, co se nevidí každý den – realizovala projekt své magisterské diplomové práce na erotické pomůcky a udělala z něj fungující a prosperující byznys. K bakalářskému projektu, kde se věnovala pražským tramvajím, se „vrací“ nyní. Pražský dopravní podnik ji oslovil ohledně speciální tramvaje pro pronájmy a komerční využití. Tramvaj by měla vyjet už na podzim. O designu jsme si povídali v jejím studiu na pražské Letné, kde si můžete prohlédnout i celou kolekci Whoop.de.doo včetně limitované edice s grafikami od výtvarníka a tatéra Musy. 

Aničko, předpokládám, že Whoop.de.doo není to jediné, co děláte. Dá se říct, čím se momentálně nejvíc zabýváte?

Není to to jediné, ale pořád mi to bere asi 80 % mého času, protože kromě toho, že jsem autorkou těch návrhů, tak tím, že jsem se rozhodla postavit tu značku sama, bez investorů, tak se staráme i o výrobu, distribuci a marketing, takže tam je těch věcí hodně. Občas když někdo říká, že dělám "jenom" ten vibrátor, tak musím dát zapravdu, že mám občas pocit, že dělám opravdu jen ten vibrátor, ale je kolem toho opravdu hodně práce, protože je do toho zapojeno opravdu hodně firem. Potom, když přijde příležitost, vezmu k tomu něco bokem. Teď poslední dva roky a poslední rok intenzivně na návrhu tramvaje pro dopravní podnik T3 Coupé. Teď už se ta tramvaj realizuje, takže teď přichází to hlídání těch detailů a spousta různých schůzek, takže teď je docela napínavý čas. Takže teď to není bokem, ale teď je to hlavně tramvaj. 

Jak tahle spolupráce vlastně vznikla? Oslovil vás dopravní podnik sám, nebo to pramenilo z nějaké vaší iniciativy? 

Oslovil mě sám a ta moje iniciativa byla v tom, že tramvaj jsem dělala jako bakalářku a na základě toho mě oslovili, jestli chci zkusit spolupráci a přišli s tímhle projektem a bylo na mě, jestli do toho s tím rizikem, že to třeba nebude realizovaný, půjdu. To byla ta investice do toho. Ten návrh byl hotový ještě než byl schválený a nikdo nevěděl, jestli se to povede. To, že to prošlo, je pro mě obrovská radost a je skvělý vidět, že ta věc vzniká. 

Do jaké míry se ten finální návrh odchýlil od toho, co jste měla v té své absolventské práci?

Ta práce má úplně jiný základ, protože tam jsem navrhovala klasickou tramvaj. Tady bylo jiné zadání - výletní tramvaj, která vznikne přestavbou tramvaje T3, té staré tramvaje, kterou občas ještě vidíme v Praze. Mně to přišlo zajímavé tím, že to byl jiný typ práce, že uděláte jenom jeden prototyp, který vzniká jinak, než něco pro průmyslovou výrobu více kusů. Můžu si tady dovolit věci, který bych při té sériové výrobě nemohla, třeba v rádiusu... Není ale každopádně dělaná pro běžný provoz. Ten interiér je hodně světlý, je to takové luxusní poježdění... (smích)

A kdo se vlastně luxusně povozí, komu bude určena?

Ta tramvaj je určena na eventy, pronájmy a věřím, že se občas projede i normálně Prahou, jako taková předváděčka... stejný provoz, jako mají ty muzeální tramvaje.

Takže je jisté, že vznikne jen jedna? Jeden vagon? 

To jisté je, teď už se dělá kabeláž, takže ten stroj vzniká. Jestli někdy vznikne další, to teď nedokážu říct. 

Když vychází z T3, jakou bude mít vlastně kapacitu, a co bude možné tam podniknout?

T3 Coupé bude mít kapacitu kolem pětatřiceti lidí. Samozřejmě záleží na typu akce. Může to být průjezd Prahou, prohlídka Prahou pro turisty, nebo oslava narozenin... Těch věcí se najde víc, ale to už samozřejmě nezáleží na mě. 

Co je tam jinak oproti normální tramvaji? 

Jinak je tam toho hodně, to bychom tu seděly dlouho. Původně byl třeba i námět, že by bylo skvělé, kdyby to byl kabriolet s otevřenou střechou, protože po Praze jezdí oblíbená Mazačka, neboli mazací vůz. Měla tak vzniknout taková Mazačka pro lidi, ale zjistilo se, že to prostě není řešení vhodné pro lidi, protože z drátů létají jiskry, takže by to nebylo bezpečné, ale pořád tam byla tendence nechat ten vůz nějak otevřený. Druhá půlka toho vozu tedy nemá okna, ale zůstala otevřená. Taky jsem se inspirovala u autobusu z 60. let RTO, který má střešní okna a ten motiv jsme taky použila. Teď už je ta tramvaj skoro hotová a člověk tam má pocit jako na lodi, je to příjemný prostor... uvnitř taky zůstanou motivy z T3. Budou tam laminátové sedačky, ale bílé. Ještě to má jednu anomálii, a tou jsou jedny dveře. A od nich vlastně ten název "Coupé", stejně jako pro auta. Když má mít člověk něco rád, mělo by to mít název a myslím, že Coupé se docela ujalo, a že to k té tramvaji sedí. Je to taková loď pro Prahu... 

Chceš se dozvědět víc o T3 Coupé a o tom, jak se chystá rozšířit značka Whoop.de.doo? Tak sáhni po sluchátkách a poslechni si zbytek rozhovoru!