Petře, v září jste spustili projekt s názvem Hungry for More, můžete ho stručně představit? Jaké jsou podle vás typické předsudky o Salesu?

Projekt Hungry for More je náš mezinárodní projekt, kterým se snažíme zbořit mýty o Salesu. Rádi bychom ukázali, že Sales je oddělení, které se skládá z rozličných pracovních pozic s různými funkcemi. Řada lidí se mylně domnívá, že je toto oddělení složeno z party postarších chlapíků, kteří pouze každý den tvrdě vyjednávají ceny. Ve skutečnosti však patří Sales mezi nejrůznorodější oddělení v rámci naší společnosti. Sales je totiž v neustálém kontaktu se všemi týmy v rámci společnosti, například s marketingovým či finančním oddělením nebo se zákaznickým servisem, a nachází se tedy v centru veškerého dění. Jednání s obchodními partnery je tedy pouze jednou z částí náplně tohoto oddělení.

Koho do obchodního oddělení hledáte?

Vše děláme na principu bottom-up, tzn. zespoda nahoru, abychom co nejlépe využili všechny příležitosti, a to platí i pro naši personální politiku. Tahle práce je ideální pro lidi, kteří nemají rádi stereotyp, ale naopak hledají různorodost a nikdy neztrácejí vůli něco měnit a posouvat vpřed. Snažíme se zaujmout motivované a talentované lidi, kterým by se líbilo u nás pracovat. Vytvořili jsme několik part-timea full-timeprogramů pro studenty i absolventy, kteří si takto mohou vyzkoušet reálné pracovní prostředí, které umožňuje poznat práci v naší společnosti z více úhlů a v rámci různých oddělení. Zjistí, jestli je tato práce baví, a později můžou přejít na plný úvazek.

Jak jsem již zmínil, Sales není pouze o vyjednávání, je potřeba mít znalost logistiky, marketingu, povědomí o nakupujícím a taky mít zmáknutou finanční gramotnost. Z mého pohledu je Sales parádní disciplína, která dokáže pospojovat všechny výstupy ostatních kolegů.

 

Co může Mondelēz International uchazečům nabídnout?

Každý zaměstnanec má svůj osobní rozvojový plán. Společně se bavíme o tom, jaké příležitosti mu v rámci jeho zkušeností, schopností, dovedností, potenciálu a motivace můžeme nabídnout. Běžně se u nás dějí nejen vertikální, ale i horizontální přesuny napříč odděleními. Další výhodou mezinárodní společnosti může být nabídka přesunu do zahraniční pobočky, díky čemuž si zaměstnanci mohou vyzkoušet práci i ve Švýcarsku, Velké Británii nebo třeba v Maďarsku. Prostě záleží na každém, jaké má osobní preference a ambice. Každý zaměstnanec je za svůj kariérní růst z velké míry zodpovědný sám, my mu na jeho cestě ale rádi pomůžeme. Zároveň nám zaleží na tom, abychom vytvořili takové pracovní podmínky, které budou vyhovovat oběma stranám. To může být například pružná pracovní doba, možnost práce z domova a spousta dalších výhod, které budou zájemcům představeny u pohovoru. I když jsme velká společnost, dáváme člověka na první místo a vždy si vyslechneme jeho názor. A díky tomu, že řešíme věci jako tým, jsme vždy připraveni na každou výzvu.

Překvapilo mě, že u vás v Salesu pracuje více než 100 lidí. Jaké pozice nabízíte?

Sales se u nás skládá z několika oddělení, která mají na starosti různé věci. Nabízíme pozice, jako je Key Account Manager, který pravidelně navštěvuje zákazníky a stará se zkrátka o denní komunikaci s partnerem. Obchodní zástupce zase navštěvuje obchody a hlavním tématem jeho rozhovorů je zboží – jak se prodává, kde by se mělo vystavit, co by mohlo být v letáku, nebo jaké kampaně se chystají. Zaujmout by mohla i některá z pozic oddělení Category Planning & Activation, které se v podstatě stará o to, aby šel celý Sales správným směrem.

Co přesně si mám představit pod názvem oddělení Category Planning & Activation, které vedete?

Oddělení Category Planning and Activation, které je součástí Salesu, se nachází přímo uprostřed, v samém srdci společnosti. Toto oddělení má za úkol sestavit co nejlepší komerční prodejní plán pro nadcházející rok. Každý den identifikuje, jak má naše společnost postupovat, aby byla co nejúspěšnější na trhu. Mimo jiné toto oddělení bedlivě sleduje a vyhodnocuje nákupní chování spotřebitelů, podle kterého se vytvoří nákupní a marketingová strategie. Právě toto oddělení pak také pomáhá marketingovému oddělení, jakým způsobem připravit spotřebitelské soutěže tak, aby fungovaly co nejlépe.

Jaká oddělení jsou součástí oddělení Category Planning & Activation a co konkrétně mají na starosti?

Součástí mého oddělení je jednak Revenue Planning, které identifikuje jednotlivé příležitosti na trhu z pohledu prodejních čísel, dále Category Activation, které spolu s marketingovým oddělením pracuje na aktivaci značek, a také Customer Activation, které ještě dále dělíme na dvě sekce.

V první sekci, kterou interně nazýváme In Store, se primárně zabýváme zákazníkem, tzn. co, kde, proč a v jakém množství nakupuje, jestli chodí na plánované nákupy, nebo jestli nakupuje impulzivně. To je pro nás základem pro rozhodování, kde má být konkrétní zboží umístěno, jak má být vystaveno, jaká má být jeho viditelnost, jak má být produkt správně komunikován a podobně. Existuje například výzkum, kdy jsou na hlavách nakupujících umístěny speciální oční kamery, díky kterým víme, kam se zákazníci dívají, proč se tam dívají, co je zaujalo a co naopak přehlédnou. Takže mimo jiné víme, že když před velkým promo plakátem projde pěkná dívka, pozornost muže patří vždy jí a na plakát se ani nepodívá.

V druhé sekci oddělení Customer Activation pak zaměstnanci plánují prodejní aktivity, například to, jak často má být výrobek promovaný nebo jaký produktový mix je nejvhodnější.

*

Zaujala tě některá ze zmiňovaných pozic? Mrkni na všechna volná místa v Mondelēz International a staň se součástí jejich sladké rodiny!