Množství zboží, které se musí včas dostat z celého světa a zejména z Asie do České republiky ke svým zákazníkům, se před Vánoci rapidně zvětšuje a roste tak i tlak na logistické a dopravní firmy. Aby se vše stihlo včas, kromě tradičních námořních a leteckých cest, se nově dostává mezi oblíbence i železniční přeprava. Příprava na Vánoce pro tyhle novodobé Santovy soby začíná už v září.


Vlaky vítězí nad sáněmi

Zatímco námořní přeprava trvá několik týdnů, přímé vlakové spojení z Číny do Prahy společnosti DB Schenker zabere 16 dní, což je o polovinu kratší doba než v případě námořní přepravy. Částečně se tím řeší i nedostatek řidičů kamiónů a skladníků, se kterým se logistické firmy musí potýkat kvůli momentální rekordně nízké nezaměstnanosti. Trend potvrzují i sami přepravci. „Nedostatky pracovních kapacit pociťují dopravci už několik let. Právě na železnici je pak situace zatím nejlepší. Železniční dopravu tak lze považovat za jednu z nejspolehlivějších,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

V současné době odjíždí z Číny do Evropy několik desítek nákladních vlaků týdně. Nový přímý vlak z čínského I-wu do Prahy přivezl 42 kontejnerů s oblečením, látkami, botami a vánočními dekoracemi už v polovině září. Vánoční dárky, které brzy skončí v balicím papíru pod stromečkem, si tak cestou mohly prohlédnout Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko a to během 16 dnů. Běžná doba přepravy podobných zásilek od odesílatele k příjemci se pohybuje kolem 20 až 22 dnů, u kusových zásilek se jedná přibližně o 25 dnů. Ve směru z Evropy do Číny se doba přepravy pohybuje okolo 27 dnů. DB Schenker totiž neimportuje jen zboží do Evropy, ale vozí je i opačným směrem, jedná se zejména o automobilový průmysl.

A co se děje, když Santovi poslíčci doručí dárky do Evropy?

Roztřídí se a putují do zemí, kam patří. DB Schenker zajišťuje zejména přepravu dárků do obchodních sítí, skladů a distribučních center, odkud cestují ke svým zákazníkům za pomoci dalších Santových zručných přátel. „Na předvánoční období je samozřejmě potřeba počítat s většími časovými rezervami a včasným objednáním přeprav našimi zákazníky. Na toto období máme také nasmlouvané větší kapacity ve skladech, u leteckých, námořních i silničních dopravců a naše stabilní týmy ve skladech rozšiřujeme o agenturní pracovníky,“ dodává Tomáš Holomoucký.

A co ty? Už máš objednané všechny svoje dárky? A víš, jak dlouhou cestu k tobě urazily?