VCCP je reklamka, jejíž kancelář najdeš v Berlíně, Londýně, Madridu, San Francisku i u protinožců v Sydney. V Praze ji najdeš mezi Andělem a Arbesákem v netušeně senzačních kancelářích. Částečně se tu pohybuješ v korunách stromů parku Portheimka, částečně se můžeš opřít o stěnu novorenesančního kostela svatého Václava a rozhodně můžeš hledět do dálek petřínské zeleně či přes řeku.

My jsme se rozhodly navštívit kanceláře v pátek a těšily se na rozvolněné mravy. Těch jsme se dočkaly částečně. Na oběd byla naplánovaná speciální balkánská grilovačka, kanceláře ale rozhodně nezely prázdnotou, jak jsme se obávaly. Navíc se ukázalo, že lidi, kteří tu v pátek nejsou, nevyjeli užívat poslední teplý víkend na chatu, ale jsou na schůzkách s klienty.

Srdcem reklamy jsou kreativci, dále tu najdeš accounty, digi tým, DTP oddělení (což je oddělení tiskové přípravy), produkční týmy… Vše se tu točí kolem jediné mise – cracknout brief – tedy vypotit, vymyslet a vynaleznout to nejlepší řešení, nápad a lék na klientovo zadání a potřebu. Hledají se ty správné insighty a situace blízké cílové skupině, které dokáží produkt lidem přiblížit a říct o něm třeba ještě něco navíc, postavit ho do nového světla, posunout zažitou představu a podobně. Někdy to může trvat měsíc, někdy půl roku. Záleží i na tom, jak se agentura s klientem zná a má zvládnutý „jeho jazyk“.

„Osobně mám nejradši kampaně, které jsou inspirované reálnými životními příběhy a nijak lidi nebo život jako takový neidealizují,“ popisuje Vedrana Ajdin, která se nás ve VCCP ujala a zásobila nás informacemi i skvělou kávou (která je v reklamce evidentně vcelku nezbytná). Sama je v agentuře přes 3 roky a vidí do kompletního provozu a chodu. V kancelářích VCCP dnes sedí do 60 lidí. Jedná se o nové prostory, které reklamka obývá asi rok a ještě je ladí a přidává trochu punku do jinak generického minimalismu. Prostředí je velmi multikulturní – koneckonců je to mezinárodní agentura. Asi třetinu tvoří cizinci, kteří českému trhu přináší potřebnou inspiraci a koření. Silné zastoupení tu má Balkán, čemuž odpovídal i zmíněný gril k obědu.

Jestli znáš nějakou reklamu od VCCP? Určitě. Stáli za kampaněmi s Krušovickým králem, otci hrdiny od Březňáku, za miliardářem Henrim od Sazky, jsou tvůrci „nevyměknem“ pro Fernet, věnují se i kampaním pro Forum 2000. Jejich prvním klientem v Praze bylo O2. Jejich rukopis ale najdeš i v kampaních Albert, Strongbow, Kofola, Letgo nebo UniCredit Bank.… Reklama je odvětví typické výraznými osobnostmi. Nechybí ani ve VCCP. Helena de la BarreDejan Štajnberger stáli v roce 2010 u založení pražské pobočky VCCP a stojí v jejím vedení dodnes. Dejan jako oceňovaný kreativní ředitel a Helena jako přiměřeně nekompromisní šéfka celé pobočky. Za geniálními myšlenkami, které jsou základnou úderných a nápaditých kampaní, stojí Henri de la Barre v pozici šéfa planningu.

„Reklama je práce, kde vzniká poměrně velký tlak a člověk snadno vyhoří. Zároveň jsou tu výrazné osobnosti a talenty, které je třeba neustále nějak stimulovat. To klade poměrně velké požadavky na firemní kulturu,“ vysvětluje Vedrana a zatímco je řeč o „mentálním krmivu“, finishuje i s přípravami na gril na terase. Trochu mentálního krmiva jsme si ráno užily i my. Do VCCP přišla na návštěvu horolezkyně Klára Kolouchová, která jako první Češka zdolala Everest, a mluvila o svých zkušenostech a motivaci v rozhodujících momentech. Jednalo se o pravidelné inspirační posezení, kam si VCCP zve různé osobnosti, ať už z londýnské pobočky nebo úplně z venku. Mimo to je VCCP střechou pro Creative Academy, kde se vzdělávají čerstvé posily do oboru, a  každý rok vyjede agentura někam ven užít si také čerstvého vzduchu. Předloni  společně zdolali výstup na Sněžku a letos zkrotili peřeje Sázavy. 

Zaslechly jsme, že v reklamě jsou lidé často „v pitchi“ a Vedrana nám ochotně vysvětlila, že se nejedná o duševní rozpoložení, ale moment, kdy s týmem usilují o nového klienta a jsou ve výběrovém řízení. Tento přiléhavý název (tedy V pitchi fest) má i pravidelný festival pro lidi z reklamy, který je nejen podobně dekadentní, jak si jeho název i celý obor žádá, ale je i skvělým místem pro udržování kontaktů v branži (ale nikoli pro udržení střízlivosti).

Výjimečnou událostí pro všechny kreativce jsou samozřejmě vánoční kampaně. Když jsme byly ve VCCP na začátku října, už měli Vánoce hotové – velká kampaň pro Albert už byla připravená ke startu. Retail je bezesporu ten „nejvánočnější“ a nejkonkurenčnější segment v této disciplíně. Mrkni, jak se VCCP letos povedla a zamáčkni slzu!

*

Máš dojem, že reklama může být výzvou i pro tebe? Sleduj kanály VCCP (IGFcb) a třeba i jiných reklamek a crackni tuhle výzvu!

Photo by AdelineK.