Podnikatelé, stratégové, vynálezci, nositelé Nobelových cen i umělci. Ti nejúspěšnější mají pevnou denní rutinu, kterou i přes nabitý rozvrh nemohou vynechat. Vědí totiž, že některým svým zvykům vděčí za odpočatou mysl, větší produktivitu, kreativitu i klid. A nemusí to být jen večerní koupel, čtení knihy nebo procházka před spaním.

Ostatně, vtěsnat všechno do dvaceti čtyř hodin může být pořádná fuška, když podle výzkumu o spánku Sleep Foundation potřebuje dospělý člověk spát alespoň sedm až devět hodin. Optimální je chodit spát hodinu před půlnocí a vstávat okolo sedmé.

Výjimky, které potvrzují pravidlo

Thomas Edison prý spánek nesnášel a chtěl mu dát co nejméně životního času. Americký prezident Donald Trump se chlubí, že přes noc v posteli vydrží maximálně čtyři hodiny. Napodobovat je ti ale nedoporučujeme, aby to neodneslo tvé zdraví. Jestli chceš ze spánku vytěžit co nejvíc, zkus alespoň hodinu před ulehnutím do postele trochu polevit. Inspirovat se můžeš zdravými zvyky těch nejúspěšnějších lidí na světě.

1. Čti si jako Bill Gates

Spoluzakladatel impéria Microsoft si každý večer vyhradí hodinu, kdy si čte. Bez ohledu na to, jak pozdě jde spát, si chce přečíst alespoň několik stránek. Také proto se mu daří "zdolat" jednu knihu týdně a rád je doplňuje na svůj seznam kousků, které by si měl přečíst každý.

2. Vypni si telefon jako Sheryl Sandberg

Provozní ředitelka Facebooku na rozdíl od mnohých z nás svůj feed večer nesjíždí. Hodinu před spaním si vypne telefon, i když v jednom rozhovoru prohlásila, že je to zvyk, který jí stále nejde snadno.

3. Dej si horkou vanu jako Arianna Huffington

Zakladatelka amerického vlivného média The Huffington Post si prošla syndromem celkového vyčerpání, kdy omdlela ve své kanceláři a zlomila si klíční kost. Od té doby spí nejméně sedm hodin denně a každý večer před spaním si dopřeje horkou lázeň, díky které se skvěle uvolní.

4. Medituj jako Oprah

Jedna z nejslavnějších moderátorek na světě sice patří k opravdu vytíženým lidem, přesto už se několikrát nechala slyšet, že si vždy najde čas na ranní i večerní meditaci. Má na to dokonce svou vlastní aplikaci.

5. Vynechej kávu jako Elon Musk

Miliardář se přiznal, že dříve trpěl silnou závislostí na kofeinu. Denně vypil 8 dietních Coca-Col a dva šálky kávy. Jestli si nedokážeš ani večer odepřít svůj flat-white, určitě mu rozumíš. Příliš kofeinu ale nezlepšuje pozornost, naopak se pak cítíš přepjatě a nemůžeš si v noci pořádně odpočinout.