José, mohl bys na úvod vysvětlit, co vlastně recruitmentová společnost, jako třeba GoodCall dělá? Možná, že ne každý měl šanci se s takovou službou potkat.

Hodně lidí si asi říká, proč tady jsou ty recruitmentový agentury, vždyť ty společnosti si můžou nabírat lidi samy a řada z nich to tak dělá. Ten problém je faktor času a know-how, společnosti prostě nestíhají nabírat ty lidi samy. Ten rozdíl oproti minulosti je v tom, že dřív společnosti stačila zadat inzerce, nějakým způsobem chodila CVčka a ty společnosti už je jenom zpracovávaly a vybíraly. Co se dneska změnilo je to, že těch aktivních uchazečů na trhu práce je výrazně méně a ty společnosti bojují s tím, aby vůbec nějaká CVčka měly. Ty náklady a energie na jedno CVčko, které přijde jsou dneska daleko větší. Kdybych to měl říct jednoduše - recruitment agentury spojují ty správné uchazeče s těmi pravými firmami. Ty agentury těm kandidátům slouží trochu i jako poradci. Mají být schopní říct uchazečům, jak se pohybují platy v oboru, jaké nové firmy jsou na trhu, jaké pozice by je mohly zajímat... 

Do jaké míry je to služba ovlivněná situací na trhu? Přece jenom, lidí je teď nedostatek…

Tak recruitmentové agentury tady byly i v době recese. Samozřejmě se tím ten trh trochu vyčistil, ale ty agentury tady budou vždycky. Teď je ta situace samozřejmě taková, že firmy zkouší všechno možné. V České republice je nejnižší nezaměstnanost v celé Evropské unii. Stačí, když se podíváš, kolik inovativních produktů a služeb, kam se dá řadit třeba i Proudly, je v Česku, a kolik v Polsku, kde je ta nezaměstnanost vyšší, a je to hned jasné...  Ten trh je jasný indikátor té situace. V Polsku takový projekt není ani jeden.

V čem na to jde GoodCall jinak než jiné agentury?

My třeba nedáváme inzerci. Vůbec. My pokrýváme kanály, které si ta společnost většinou neudělá sama. Hledáme na sociálních sítích jako je Facebook, Instagram, Twitter, ale i Dribble, GitHub, a další specializované sítě… Máme taky nějaký placementy z Tindru třeba, což je takovej netradiční zdroj. My nechceme dublovat tu práci těch společností, chceme pokrýt kanály, kde to dává smysl, což platí i v té recesi. Tam se zase budou muset víc snažit ty uchazeči, aby uspěli, protože teď nemají konkurenci. Programátorům se dneska běžně děje, že jsou v tom výběrovém řízení sami. Můžou si říct jakýkoli plat a podmínky…

Ty už jsi trochu nastínil ty metody, ale dá se říct, jak vypadal ten recruitment řekněme před 10 lety a jak vypadá dneska?

Před 10, možná ještě před 15 lety, to byla hlavně inzerce v novinách. Společnosti i kandidáti se potkávali na jednom místě. Prostě v úterý a ve čtvrtek byly pracovní nabídky, ty noviny byly poměrně tlustý, všechno to fungovalo dobře, protože všichni věděli, že to tak je. Před 10 lety tam vstoupil prvek jobportálů a internetu. Lidi se začali scházet jinde a trochu se to změnilo. Dneska jsme u toho, že řada lidí už několikrát změnila práci, ale nikdo po nich nechtěl CVčko, protože mají dobře vyplněný LinkedIn profil.

Jak je na tom dneska LinkedIn?

V Česku má nějakých 1 200 000 uživatelů a nejsou to žádní aktivní hledači práce. Často ani pasivní. Jsou tam z jiných důvodů. LinkedIn je pro nás sice nadále primárním zdrojem kandidátů, ale najdeme je klidně na Instagramu.

Jak se hledají kandidáti na sociálních sítích? Jakou roli hraje v náboru video? Co můžeš udělat i ty pro to, aby ti pasivně chodilo více pracovních nabídek?

Poslechni si rozhovor s Josém celý na SoundCloudu!

Utekl ti předchozí rozhovor s Honzou Klusoněm o tom, jaké máš dnes při hledání práce možnosti? Mrkni sem