Facebook, Instagram a další sítě nám kradou nejen volný čas, ale i naši produktivitu v zaměstnání i mimo něj. Závislost na sociálních sítích je srovnávána někdy i se závislostí na drogách kvůli neustálé touze po dalších dávkách dopaminu.

Aplikace s neustálými upozorněními mohou snižovat i kvalitu lidských vztahů. Stačí zlomek sekundy, na kterou tě upozornění zbaví pozornosti a tvá soustředěnost na rozhovor s partnerem či kamarádkou je ta tam. Je jedno, zda se jedná o vibraci ve tvojí kapse, nebo cinknutí mobilu na stole. V horší variantě zjistíš, že místo konverzace u večeře nahradily telefony a každý z vás na nich sjíždí něco svého, místo toho, aby věnoval pozornost těm druhým.

Omezme přítomnost na sítích

Způsobů, jak svou přítomnost na sítích můžeš omezit je celá řada. Doporučím ti jich pár nejzákladnějších. Když ti nebudou fungovat, tak zvaž, jestli si neskočit na nějaký kurz, který tě změnou dlouhodobého přístupu k sociálním sítím provede.


Měř si svůj čas

Dokážeš říct, kolik času na konkrétní sociální sítí přesně strávíš? Pochybuji o tom, já to taky říct přesně nedokážu. Ale proto jsem si stáhl program RescueTime, který to měří za mě a pak mi to ukáže. Můžu si tak na objektivních číslech posoudit, jestli mám skutečně problém nebo ne. A ty to udělej taky.

Je to důležité, protože jinak nebudeš vědět, jaký přístup k sítím zvolit, jestli si třeba vypnout doma vždy večer Wi-Fi, abys jako první věc po zazvonění budíku neprojížděl novinky na Instagramu, nebo jestli si během práce zakázat přístup na některé weby.

Když už teď víš, jak dlouho a kdy na sítích jsi, tak si můžeš zvolit ten ideální přístup.

Zakaž si to

Když víš, že moc utrácíš za kávu, videohry, nebo něco jiného a tvoří ti to dluhy, taky si to zakážeš, nepřijdeš kvůli videohrám přece o střechu nad hlavou. Udělej to stejné se sociálními sítěmi. V časech, kdy tě to nejvíce láka, jen tak projíždět novinky v životech svých přátel, si to zkrátka zakaž. Budeš ve výsledku šťastnější, protože se nebudeš porovnávat s vyphotoshopovanou realitou životů svých přátel a nebude ti tvůj život připadat tak mizerný.

Stáhni si na to aplikaci Freedom nebo ColdTurkey, nastav si konkrétní stránky, na které chodíš nejčastěji, zablokuj si je třeba na dvě hodiny a udělej si od nich tak pauzu. Dovolí ti to soustředit se na to, co chceš opravdu dělat.

ColdTurkey najdeš i pro tvoje zařízení s Androidem. Je to skvělý způsob, jak svá omezení dodržovat, protože to vypneš jen tím, že restartuješ telefon, a to se ti nebude chtít dělat znovu a znovu každých 5 minut.

Na svém telefonu můžeš udělat ještě dvě další věci, které ti pomohou kontrolovat rozptylování sociálními sítěmi a dalšími aplikacemi. Vypni si všechny notifikace – zvukové i vizuální. To je totiž to, co ti krade neustálou pozornost. Vypni si zobrazování, kolik ještě zpráv ti na Messengeru chybí přečíst a kolik upozornění máš na Youtube. Pak si to otevřeš jen několikrát denně a budeš moct vše vyřídit najednou. Ono se nic hrozného nestane, zkus to a uvidíš.

Druhou věcí je přepnutí si telefonu do černobílého režimu. Říkáš si možná, že to je naprostý nesmysl, že by ti to mohlo nějak pomoci. Ale opak je pravdou.Designéři největších sociálních sítí ví přesně, jak vytvořit logo aplikace tak, abys měl/a pořád nutkání na něj klikat. Proč myslíš, že je Instagram oranžovo-fialový a Youtube červený? A co Pinterest, Gmail, TED? Zkus to, přepni si telefon do černobílého zobrazení a sleduj, jestli ho následující měsíc opravdu méně kontroluješ. Appka ti to změří.

Jednoduché ale zároveň efektivní

Jdeš se projít ven, nebo jen na kávu kousek od domu s kamarádem? To nejelegantnější řešení je, telefon si vůbec nevzít. I když budeš mít nutkání, tak máš po problému. Telefon máme neustále na dosah a to snižuje podle vědeckých důkazů naši kognitivní kapacitu i když ho nepoužíváme. Nech ho doma a užívej si naplno života s lidmi kolem tebe. Nemusíš být pořád dostupný, i když si to teď nejspíš myslíš. 


Nemaž hned svůj účet

Sociálních sítí se nemusíš nadobro zbavit a smazat z nich své účty jen abys byl lepším (pokud to ale uděláš a vydržíš bez nich, tak máš můj obdiv). Je nutné si uvědomit, že sociální sítě jsou nástroj. Často na to zapomínáme a necháváme se jimi ovládat. Jsou nástrojem, kterému ty diktuješ, co má dělat, aby ti posloužil k tomu, k čemu potřebuješ. Ne abys na nich hledal neustálé dávky dopaminu za každý lajk a komentář, který dostaneš. Po čase si to totiž přestaneš uvědomovat a pak podléháš voláním sociálních sítí stejně jako námořníci podléhali voláním sirén.

Je to jednoduché, přijď na to, proč máš jednotlivé sítě ve svém životě, co ti mají přinášet a jestli to opravdu dělají. Pokud ne, nauč se je ovládat tak, abys z nich dostal maximum a neovládaly ony tebe. Protože určitě dojdeš k tomu, že ti nemají přinášet deprese z neustálého srovnávání se s „ideálními“ momenty v životě tvých přátel a dělat z tvého života něco, co nestojí za to žít. 

A co ty? Máš svoje sociální sítě pod kontrolou?