K čemu je nuda dobrá?

Většina lidí nudu vnímá jako nepříjemnou emoci k ničemu, nicméně opak je pravdou – výsledky nedávných studií dokazují, že nuda je zaprvé důležitým zdrojem kreativity a zadruhé (paradoxně) zvyšuje produktivitu. Na rozdíl od surfování po vlnách internetu, které našemu mozku dává mnoho stimulů ke zpracování, nudění se je aktivní proces, kdy vědomě a dobrovolně přepínáme svůj mozek do defaultního nastavení. 

Neurovědci zjistili, že v tuto chvíli v našem mozku probíhá proces, při kterém přicházíme na ty nejoriginálnější a nejkreativnější nápady. Nejenže nuda rozvíjí představivost a originalitu, díky nudě se zocelí i naše duševní zdraví. Abychom se nudili, musíme se od vnějších vlivů oprostit a nechat své myšlenky volně plynout. To nám pomáhá odstoupit od všedních problémů a udržet si zdravý nadhled. Chvilky nudy můžou být také skvělou příležitostí k sebereflexi, přemýšlení o budoucnosti anebo ke stanovení cílů a jejich dosáhnutí. 

Nikdy nevíš, kam tě nuda zavede.

Proč už se neumíme nudit?

Moderní technologie jako jsou mobilní telefony, sociální sítě a videohry představují jednoduché rozptýlení od chvilky nicnedělání. Ve střehu nás konstantně udržuje například plná schránka e-mailů, notifikace anebo všudypřítomné reklamy. Proto je někdy důležité si od technologií odpočinout, trochu se ponudit a dát prostor novým myšlenkám a nápadům. Problém to začíná být ve chvíli, kdy si uvědomíš, že po telefonu saháš 58krát za den a civěním do displeje strávíš 3 hodiny a 15 minut, což jsou průměrná čísla, která vyplynula z průzkumu RescueTime. To jsou dost odstrašující hodnoty. Znamená to totiž, že se svým telefonem strávíme více než 49 celých dní za rok. A to se bavíme jen o displeji telefonu, jaké to bude asi číslo, když připočteme obrazovku televize a notebooku?

Boj o pozornost

Tato vysoká čísla ti už nebudou připadat tak absurdní, když si uvědomíš, kolik velkých firem o tvoji pozornost soutěží. „Netlflix, Snapchat nebo Facebook mají doslova tisíce zaměstnanců, kteří mají za úkol tvoji pozornost získat. Jsou v tom velmi dobří a nemohou dopustit, aby ses přestal dívat,“ říká bývalý Google Designer Tristan Harris. Reed Hastings, CEO Netflixu, zase prohlásil, že jejich největším soupeřem je Facebook, YouTube a spánek. A dává to smysl. 

Určitě si vybavuješ moment, kdy sleduješ svůj oblíbený seriál a ve chvíli, kdy končí, objeví se ti v pravém dolním rohu to ďábelské okýnko s časovačem, které odpočítává sekundy k spuštění další epizody. V tu chvíli v tobě probíhá takový malý vnitřní boj, kdy se sebe sama snažíš přesvědčit, že další díl je naprosto v pořádku a to, že je už asi pátý v řadě a půjdeš kvůli němu o další hodinu později spát, vůbec nevadí.

Nepotřebuješ odvykačku?

Mobilní telefon je okamžitý zdroj informací, zábavy a rozptýlení. Zkus si udělat takový malý experiment – cestou do práce se rozhlídni a všímej si lidí okolo. Zjistíš, že spousta z nich svůj telefon aktivně používá – poslouchají hudbu, čtou si ranní zprávy anebo odpovídají na první e-maily. Dokonce vypozoruješ, že někteří svůj telefon drží v ruce a jsou připraveni ho kdykoli použít. Pokud jsi zjistil/a, že jsi na tom podobně, určitě by ti přišlo vhod prolistovat knihu Bored and Brilliant od Manoush Zomorodi. Manoush tento nešvar moderní společnosti sleduje a pomáhá se zbavit závislosti třeba na Candy Crush.

Už máš plány na víkend? Co takhle si naordinovat pořádnou nudu? Možná tě překvapí nějaký super nápad.