Na začátku si ale budeš muset odpovědět na jednoduchou, ale nikoliv snadnou otázku. Kdo vlastně jsi? Tvůj osobní brand je totiž sloučenina toho, kým jsi a co rád/a děláš. Ať už jsi zaměstnanec nebo freelancer, tvoje značka tě předchází. Pokud si nevybuduješ svou osobní značku sám/sama, ostatní to udělají za tebe, protože si tě zařadí do nějaké škatulky. Proto je dobré se zaměřit na to, aby byla přesně podle tvých představ.

 

Co ti přinese tvá osobní značka?

Když budeš poctivě pracovat na své osobní značce, získáš nejen práci, po které toužíš. Budeš mít pocit, že svou kariéru držíš ve svých rukou a proaktivně určuješ, jakým směrem se bude vyvíjet. Ať už budeš toužit po povýšení, změně nebo lepším platu. Tvá osobní značka tě povede tam, kde je to pro tebe nejlepší.

Jak začít?

Musíš pochopit, jaký je tvůj přínos. Nejde o to, pro koho pracuješ, ale o to, co dokážeš. Co umíš nejlépe a jak to může někomu prospět? V podnikání hovoříme o tom, jak najít své publikum a trh. To stejné platí i o budování osobní značky. Pokud nevíš, co můžeš na trhu práce zajímavého nabídnout, zkus se sebe sama zeptat, co děláš nejraději. Miluješ například vylepšovat svůj Instagram účet a tvoříš na něm zajímavý obsah, který odebírá nezanedbatelné číslo fanoušků? Pak taková kreativní i organizační schopnost patří do tvého osobního brandu. Můžeš takovou dovednost shrnout do věty: „Umím vytvářet obsah na sociální sítě, komunikovat se svou komunitou“.

SWOT sebeanalýza

Jaké jsou tvé nejsilnější, a naopak nejslabší stránky? Tohle potřebuješ vědět dřív než tvůj zaměstnavatel. Toužíš po vůdčí pozici, nebo naopak rád pracuješ pod vedením týmu? Co ti pomáhá k tomu, abys dosahoval/a těch nejlepších výsledků?

Čím lépe rozumíš své hodnotě na trhu práce, tím konkrétnější můžeš být. Pracuj na svém životopisu na LinkedIn, nestyď se za své úspěchy. Naopak, nauč se o svých dosaženích mluvit tak, jako bys prezentoval někoho, jehož práci opravdu věříš.

Představ si, co by společnost, která tě chce zaměstnat ztratila, kdyby tě nenajala. Čím důkladněji znáš svůj přínos a rozvíjíš svou osobní značku, tím lépe vidíš, co pro firmu, která tě chce zaměstnat, můžeš doopravdy udělat.

 

Buduj okruh lidí, kteří ti mohou dát doporučení

Nebuď tím jediným/jedinou, kdo hovoří o tvých schopnostech. Buduj si okruh kontaktů, kteří ti mohou napsat skvělé doporučení nebo o tobě promluvit se svými pracovními známými. Takovým způsobem okolo tebe vznikne užitečná síť lidí, takže dobré reference vzniknou tím nejcennějším (tedy přirozeným) způsobem.

Neustále se vzdělávej

Ačkoliv už jsi ze školy venku a na diplom se třeba už snáší prach, potřebuješ se neustále učit. Ať už na online kurzech nebo v mentorovacích programech, víkendové škole nebo na jakýchkoliv dalších vzdělávacích aktivitách. Nejen, že díky každému absolvovanému školení získáš další dovednosti, ale také rozšíříš svou síť známých. V řadě firem také nabízí školení pro své zaměstnance zdarma nebo se zajímavou slevou, proto neváhej a informuj se o takových možnostech.

*

A na závěr jedna rada, až budeš o své osobní značce přemýšlet: jak chceš, aby si tě okolí zapamatovalo? Všechny myšlenky si sepiš na papír a po čase se k nim průběžně vracej.