Jen málokterý ukazatel dokáže tak jako retail ilustrovat vývoj české společnosti po roce 1989. Své o tom ví CPI, které stálo u boomu nákupních center a v současnosti je lídrem v tomto segmentu. „Zvyklosti zákazníků i potřeby značek se v této oblasti výrazně proměnily. Ze 14 našich center chystáme v dohledné době rekonstrukci v 10 z nich,“ vysvětluje Roman Spáčil, Strategic Marketing Manager pro Retail z CPI Property Group, který nám celou situaci v tomto segmentu přiblížil.

Socialismus ve znamení uspokojení poptávky

Obchodní dům Kotva měl být výkladní skříní socialistického blahobytu. Měl ale hlavně uspokojit poptávku, nebo spíše základní potřeby. Problém se zásobováním totiž měla často i sama Kotva. To nic nemění na tom, že pro člověka z regionu byla i tak návštěva Kotvy, Bílé Labutě nebo Domu lahůdek zážitkem. Zážitkem čistě proto, že vidět tolik zboží pohromadě, to se jen tak nepoštěstilo.

Divoká 90. léta

V 90. letech se hlavně uspokojoval hladový trh. Otevřením hranic Češi zjistili, co je to retail a co všechno je možné si koupit. Radost z výběru udělala z nákupů i několikahodinový zážitek. Nakupování samotné už žádnou nadstavbu nepotřebovalo. Ale přišla. Staly se jí masové koule. A tak nám IKEA ukázala novou tvář retailu – spojení nákupu a jídla či jiného zážitku.

Když nákup přestal stačit

„Jak se retail zabydloval na českém trhu, přestalo nakupování stačit. Nákupy samotné se staly kratšími a racionálnějšími,“ popisuje Roman Spáčil. Ke slovu tak v „nultých letech“ přišlo jídlo a s ním i zábava. V centrech vznikaly restaurace a kavárny. Přibyly dětské koutky a kina. Kina se postupně měnila na 3D, 4D a nakonec i 5D – tam jsme dnes.

Co chceme od nákupních center dnes?

„Nákupní centra dnes plní funkci: nákupy/služby/gastro/zábava. Poměr těchto funkcí se ale mění. Z center konzumu se stávají centra lifestylu. Poslední studie říkají, že food is new fashion,“ popisuje Roman Spáčil. „To tedy ukazuje jasně na segment, který v obchodních centrech v tuto chvíli poroste,“ dodává. Jídlo je prostě na vzestupu.

E-shop změnil. Nezabil

Navzdory všem prognózám e-shopy kamenné obchody nezabily. Zpomalily růst tržeb a změnily to, jak jednotlivé značky své prodejny pojímají. V obchodech se ale stále primárně prodává, nenaplnily se tedy ani předpoklady, že se změní jen ve výstavní prostory značek. „Trend, který je dnes markantní se týká potřeby servisu a zážitku zákazníka. Zákazník chce nejen to racionální, tedy produkt si prohlédnout a vyzkoušet, ale očekává i emoce, radost a hlavně osobní přístup,“ vysvětluje Roman Spáčil.

Směrem k servisu a zážitkům už některé značky své prodejny posouvají. „Příkladem je určitě Samsung, ale i Zoot. Jeho výdejny radosti se také posunuly od prostého výdeje i k prodeji a místu, kde si můžete na chvíli odpočinout s časopisem a budovat si vztah ke značce,“ Roman Spáčil .„Silným trendem tedy bude rozhodně lifestyle, food a gastro. Zážitky a emoce budou motorem značek a retailu, což samozřejmě musíme do center promítat,“ shrnuje současné a následující trendy.

Nákupní centrum pro lokality

Nákupní centra vznikají pro danou lokalitu na míru a je zde jednoznačná snaha obsadit prostory obchody, které lidé v okolí potřebují. „My nyní investujeme do většiny našich center s cílem vytvořit výjimečná centra dané lokality s jasným positioningem a nabídkou. Každé je něčím specifické, což je základem pro výjimečnost, které se věnujeme ve výzkumech, analýzách, strategiích, architektuře, tenant mixu i marketingových aktivitách a komunikaci,“ popisuje Roman Spáčil.

Ideální funkce centra je taková, že přináší lokalitě a všem potenciálním zákazníkům vše, co plní jejich přání, představy a zároveň tvoří trendy a posouvá očekávání. Nechme se překvapit, kam nás centra za pár let ještě zavedou – nebo kam zavedeme my je!

Bavilo by tě být součástí týmu CPI? Podívej se, koho právě hledají!