Je snad jasné, že takové prostředí neprospívá tobě, tvé práci, ani kolegům. Nejenže taková organizace na stole není estetická, navíc, a to je ještě podstatnější, snižuje šanci něco najít, zvyšuje ti hladinu stresu a nenechá tě zapomenout na žádný z úkolů, čímž tě rozptyluje a krade ti tvou cennou pozornost.

Co s tím? Máme pro tebe pár tipů, jak si na stole udělat pořádek a jak si uklizený pracovní prostor dlouhodobě udržet.

Všechno pryč

Ano, to nějaký čas zabere, ale jinak to nejde. Vše ze stolu sundej a poté roztřiď. Opravdu to všechno potřebuješ? Je tam něco, co jsi kdysi dostal a od té doby na to jen padá prach? Zbav se toho. Ponech si jen to nejnutnější. Čím méně, tím lépe. Stůl utři, vyklepej nepořádek z klávesnice a vše, s čím pracuješ, očisti.

V posledním kroku se vrhni na papíry. I ty si roztřiď. Na jedné hromádce budou ty, které „hoří“ a je třeba je vyřešit během jednoho pracovního dne, na další hromádce budou ty, které zaberou více času a na třetí ty, které nespěchají. Digitalizuj vše, co jde. Naskenuj je, nafoť, nebo si z nich udělej poznámky. Každý jeden dokument, který se ti podaří udržet digitálně, může pryč a stůl je hned o něco lehčí, čistší a přehlednější.

Digitalizuj

Platí, co jsme zmínili výše. Vše přeci není třeba mít v papírové podobě. Spoustu věcí si můžeš nechat uložených v počítači či na cloudu. Stejně tak nemusíš všechny e-maily tisknout. Vizitky si můžeš rovnou naskenovat do telefonu, uložit si kontakt, nebo využít nějakou aplikaci. Později zjistíš, že na stole nemusíš mít ani kelímek s tužkami a vystačíš si s jednou propiskou.

Nastav si pravidla

Jasně si urči, co na tvůj stůl může a co ne. Pravidelně si to pak kontroluj a stůl si jednou za týden znovu uspořádej. Čím vice toho nahromadíš, tím spíše se ti to nebude chtít uklízet.

Když si jasně řekneš, co na tvůj stůl může, zkus to naučit i své spolupracovníky. Popros kolegy, aby všechny dokumenty, které můžou poslat emailem, netiskli. Neboj se odmítat různé dárky, které by ti jen zabíraly místo na pracovním stole a chytaly prach.

Pořiď si šuplíky a sežeň koš

Pokud z nějakého důvodu potřebuješ skladovat velké množství věcí, pořiď si stůl se šuplíky nebo skříňku, kam je možné vše uklidit. Nepokládej věci na prostor, který je na očích. Sežeň si koš na papír, který si dáš na dosah z tvé židle. Když je koš příliš daleko od tvého pracovního místa, hrozí, že si vyřazování papírů ze stolu z lenosti rozmyslíš a budeš je raději na stole hromadit. Vyřešíš to přece někdy příště. To znamená nikdy.

*

Nepořádek je jednoduché vytvořit, větší práci dá ho uklidit. Snadnější je mu předcházet: zažít si takovou rutinu, že už to pro tebe bude hračka: odmítání nových věcí na stůl, digitalizace dokumentů, pravidelný úklid. Jakmile si to zaběhneš, tvůj stůl bude hned prázdnější. A to poznáš na své duševní pohodě i na pracovním výkonu.