Zaprvé je nutné, podívat se, co k hluboké práci potřebuješ a poté, jak ji můžeš vykonávat. Nesmíme taky opomenout to, jak si prosadit hlubokou práci v zaměstnání.

Nezbytnosti hlubokého pracovníka

Tady se dobře uplatní minimalistické rčení: méně je více. Nepotřebuješ toho opravdu moc, za to jsou to ale stěžejní věci a bez nich se do hloubky nejde ponořit.

Potřebuješ prostor. Prostor, kde tě nikdo nebude rušit. Zavři se na hodinu v zasedačce, vstaň o hodinu dřív, než se vzbudí rodina, nebo se nepozorovaně po večeři na hodinu ztrať a ponoř se do práce.

Klidné místo je to nejpodstatnější, jinak se nemůžeš do práce naplno zabrat. To, co tě nejvíce rozptyluje jsou ale sociální sítě, e-maily a telefonáty. Proto si vše vypni, ztlum a dej mimo svůj dosah, aby ses mohl/a plně soustředit.

Hlídej si čas – nastav si budík na čas, kdy už musíš jít dělat něco jiného. Za žádnou cenu však nekontroluj zbývající čas, protože tě to rozptýlí a naruší to tvou produktivitu.

Máš-li na to celý den, dělej si po hodině či dvou pauzu. Zajdi si na toaletu, protáhni se, osvěž se. Neutíkej ale k jiné činnosti, neotvírej sociální sítě. Nech si kapacitu jen na jednu věc.

Jak můžeš hluboké činnosti praktikovat?

Jsou tři varianty. Nečekej ale během prvního dne zázraky. Hluboká práce je dovednost, která se musí trénovat a zdokonalovat. Vyber si tu strategii, která ti bude nejlépe vyhovovat. Jaké to jsou?

  • Najdi si hodinu nebo dvě denně – ráno či večer – kdy se tomu můžeš věnovat naplno a nic tě nebude rozptylovat. Udělej si z  toho rutinu.

  • Vyhraď si týden, dva nebo měsíc. Sbal si nejnutnější a vyraz někam, kde budeš mít klid a budeš moct činnostem věnovat plné soustředění. Čemukoliv jen chceš. Tahle forma je ideální na velké projekty, psaní knih, vyvíjení produktu, tvoření a další velké činnosti. Uteč od všeho a sociální sítě nech za sebou.

  • Pak je tu ještě možnost pracovat jako novinář. Hluboce se ponořit do činnosti na 15-20 minut a pak odejít k něčemu jinému. Je to ale ta nejnáročnější varianta, o které si všichni myslí, že ji hravě zvládnou. Nemůžou se více mýlit. Zvládnutí tohoto stylu vám může trvat celý život. A to, že si nad něco na 15 minut sednete, neznamená, že se na to budete na 100 % soustředit.

Získej možnost hluboce tvořit i ve své firmě

Chtěl/a bys víc pracovat hluboce i ve své firmě? I to jde. Nejlepší je, pokud máš nakloněného šéfa. Pokud ne, musíš být o to přesvědčivější. Třeba mu zkus knížku o hluboké práci darovat k Vánocům. Pokud je na tvé straně, můžeš dělat odvážnější kroky. Pokud není, jdi na to pomalu, ať ho nevyděsíš.

Každopádně za ním zajdi. Představ mu celý koncept a vysvětli mu, že bys tak rád začal pracovat, že nechceš trávit 30 % času v práci jen e-mailovým ping pongem. Přijď s konkrétním návrhem, jak to chceš do své práce implementovat, jak to ovlivní ostatní a jak budeš měřit svůj nárůst produktivity.

Co mají totiž šéfové a majitelé radši, než když vidí, že se jejich zaměstnancům zvyšuje produktivita? Často kvůli tomu posílají své lidi i na školení. No a ty s takovou variantou přijdeš sám od sebe!

Může tě to uvolnit z kanceláře, ale můžeš v ní i zůstat. Pokud v ní chceš zůstat, můžeš navrhnout, že budeš v práci třeba o hodinu dřív, ale díky vyššímu výkonu o dvě dřív odejdeš domů.

Pokud bys chtěl/a být radši doma a do kanceláře jezdit třeba jednou za týden na porady, tak navrhni, že začneš postupně. Budeš jeden den doma a na konci týdne šéf uvidí, že se tvoje produktivita zvýší.

Ještě lepší, ale za to odvážnější a náročnější je, že si vezmeš týden práce z domu. Budeš pracovat naplno a po týdnu ukážeš, že tvé výsledky jdou jasně nahoru, a to jsi stihl během toho uvařit dětem oběd a nakoupit na večeři (což nemusí nikdo vědět, když máš výsledky).

Základ toho, jak přesvědčit šéfa/šéfku je, ukázat na objektivních datech, že tvoje produktivita roste právě díky hluboké práci. Na jakém časovém konceptu se domluvíš, už je jen na tobě.

*

Pokud ti poroste produktivita a vše bude klapat, jak má, který šéf by nechtěl zaměstnance, který je ve stejném čase jako ostatní daleko produktivnější, i když u toho nesedí v kanceláři?