Autorem článku je Petr, který byl v rámci programu UniChance zrovna na stáži v JetBrains.

Vzhledem k situaci na trhu práce se společnosti mohou téměř přetrhnout, aby revidovaly a doplnily svůj stávající balík benefitů a měly tak šanci nalákat více talentů. Stravenky jsou už téměř samozřejmé a ty další výhody, jako tzv. sick days nebo dokonce zdravá jídla pro zaměstnance, se objevují čím dál více. Co ale dělá z flexibility tolik žádaný benefit a co se pod tím pojmem vlastně skrývá? Jak až může být dnešní zaměstnavatel „ohebný“? Někomu stačí, když může občas odejít dříve a vyzvednout dítě ze školky, pro další pak možnost práce z domu, pro jiné šance pracovat jen 4 dny v týdnu.

Pátrání po flexibilitě

Nad tímto tématem jsem se jako stážista zamyslel spolu s HR manažerkou společnosti JetBrains, Martinou Brožovou. Sám už nevím, jak jsem nad flexibilitou přemýšlel dříve. Nejprve musím říct, že během žádné z pracovních příležitostí, které jsem měl doposud šanci vyzkoušet, jsem nebyl připoutaný ke svému stolu. Ale ačkoli mi téměř vždy všichni vyšli vstříc, až v JetBrains jsem pochopil, kam až se může společnost pro svého zaměstnance ohnout, aniž by ztrácela na jeho produktivitě.

Podle Martiny se flexibilita zásadně liší od ostatních benefitů. A to kvůli tomu, že nejde jen o další „odměnu“ za práci, ale o způsob provádění práce samotné. Nejenže pracovníkům pomáhá najít jejich vlastní příjemnou míru toho opakovaného „work-life balance“, ale zejména je zvýšená míra samostatnosti vede k větší spokojenosti z práce jako takové. Navíc si tímto přístupem společnost rozšiřuje množství potenciálních kandidátů, kteří by se jinak neměli zájem přestěhovat, ať už z tuzemska či ze zahraničí.

Flexibilita při řešení projektů

Právě flexibilita přístupu k úkolu bylo to, co mě překvapilo v JetBrains nejvíce. Stávalo se mi velmi zřídka, že by mi někdo předem řekl nebo „nalinkoval“ postup řešení problému. V JetBrains „žádný nápad není špatný nápad“ není jenom slogan. Ačkoli je na první pohled tento přístup k věci velmi pozitivní, práce v takové firemní kultuře také není pro všechny. Chvíle, kdy člověk zjistí, že první testovaná možnost řešení, na které mohl strávit i desítky hodin, byla špatně, může být dost stresující. Ve výsledku ale tyto procesy vedou k větší kreativitě a tím i k inovacím.

Kdo o JetBrains někdy slyšel, může namítat, že programátoři, potažmo lidé pracující v IT, to mají jednodušší. A ano, na developerech jsou často ukazovány hranice možností flexibility a spousta z nich se tak stává tzv. digitálními nomády. U pražské pobočky by tyto námitky ale nepadly na úrodnou půdu. Více než z poloviny totiž zdejší osazenstvo tvoří odborníci právě z oblastí, ve kterých jiné společnosti přítomnost pracovníků vyžadují. V JetBrains ale z flexibility těží i finanční a právní oddělení, HR i PR.

Flexibilní doba

Všechny tyto možnosti jsou samozřejmě výsledkem rozvoje moderních technologií, díky kterým lze komunikovat a sdílet důležité dokumenty v podstatě odkudkoliv a kdykoliv. Nejenže tento způsob komunikace je čím dál efektivnější, ale zároveň jsou jím omezována ta kvanta papírů, která se denně vyprodukují v běžné kanceláři.

Práce o víkendu, v noci, z pláže…

Spojením těchto možností se tak stalo, že jsem během své stáže narazil na kolegy preferující různé rozvržení svých dnů. Od kolegy ze sales týmu, který si rád přivstal a začínal pracovat kolem páté ráno, přes ty, které jsem v kanceláří vídal zřídka, protože rádi pracovali v noci až po někoho, koho jsem poprvé viděl na vánočním večírku, protože jinak téměř vždy pracuje z domu.

Odbornici na daně, Sofii, jsem viděl "nadpracovávat" si hodiny v sobotu, zatímco si její manžel a dítě hráli v kancelářském koutku s hračkami. Šéfka našeho PR, Kristýna, zase měsíc pracovala ze španělské pláže nedaleko rodného města jejího manžela, což jí dle jejich slov dalo konečně čas uklidit kostlivce, na které si v rámci běžné agendy nemohla najít čas. Přestože se mi lépe pracuje z kanceláří (a v těch zdejších člověk najde vše, na co si pomyslí), osobně jsem ocenil možnost si libovolně určit, kdy a kde budu pracovat a občas využil i možnost zůstat v Brně a pracovat tak na dálku. Jednoduše jsem měl pocit, že každý může pracovat dle svých představ. Přesto většina zaměstnanců pražského office do kanceláří docházela pravidelně. Ať už kvůli pohodlí a technickému zázemí, dobrotám z kuchyně či zábavě a společnosti svých kolegů. Zdejší prostory mají očividně něco do sebe.

Všechno má hranice

V každém případně ani flexibilita nemůže být neomezená a musí mít jasně stanovená pravidla. Jedním z nich je zavedení tzv. „otevírací doby“, která slouží k tomu, aby se všichni mohli potkávat osobně v kancelářích a řešit záležitosti, pro které je fyzická prezence nezbytná. „Osobní přítomnost také pomáhá překonat případný dopad ztráty osobního kontaktu. Pro lepší přehlednost a koordinaci máme v JetBrains vlastní interní nástroje, díky kterým zaměstnanci vidí, kdo a kdy bude k dispozici,“ komentuje Martina a na závěr dodává: „Dost často se mě lidé ptají, jestli zaměstnanci nepodvádí a jak kontrolujeme, že opravdu pracují. Na to obvykle odpovídám, že za kolegy mluví jejich výsledky a většina z nich danou důvěru nezneužije. Členy JetBrains týmu si také velmi pečlivě vybíráme a nemá smysl zavádět kontrolní mechanismy a zbytečná pravidla kvůli minoritní skupince lidí, na jejichž nedostatky v odevzdávaných výsledcích se stejně velmi záhy přijde.“

Petr během svačiny na stáži v JetBrains.

Petr Dostál

Student Právnické a Ekonomické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně. Do JetBrains se podíval v rámci programu stáží Unichance a podílel se na projektech PR, marketingu a HR. Jeho hlavním záměrem je získat během stáží zkušenosti a kontakty z více oddělení a firem, rozšířit si obzory a rozhodnout se tak pro tu správnou kariérní cestu.