Dvojitá výzva

Všechny přihlášené týmy si v samotném úvodu soutěže zvolily, čím se chtějí zabývat. Již samotný výběr tématu se ukázal být velkou výzvou. První možností bylo vypracovat ideální strategii, která by usnadnila komunikaci s veřejností na téma očkování. Druhou variantou bylo zajistit zábavnou a zajímavou formou větší povědomí o HIV/AIDS. Po zvolení tématu měly týmy tři měsíce na přípravu projektu, který zaujme porotu a především přinese nějaké inovativní a originální řešení, jak se na problematiku dívat. Z navrhovaných řešení postoupily do finále tři nejlepší projekty od každého tématu a finálová šestka byla pozvána, aby se sešla s profesionály z GSK osobně a přesvědčila je o tom, proč by měl vyhrát právě jejich projekt.

Neočkuješ? Riskuješ! Aneb zvládne to i tvůj lékárník

Po krátkém seznamovacím kolečku a milém projevu generální ředitelky pro Českou republiku, Emmy Boishardy, se přihlásil ke slovu první tým se svou očkovací strategií. Zvolili poněkud odvážnou taktiku, která kromě detailní analýzy cílových skupin a konference pro lékaře zahrnovala také spoty připomínající svým laděním notoricky známou sérii reklam „Nemyslíš, zaplatíš“, které v minulosti varovaly před rizikovým chováním na silnicích. Druhý tým na to šel od lesa a podíval se na očkování z pohledu jeho odpůrců. Zároveň se snažil poukázat na reálné případy ze svého okolí, kdy bylo chybně usuzováno, že očkování způsobilo zdravotní komplikace či dokonce smrt. Poslední očkovací tým postavil svou kampaň hlavně na osvětě. Jejich cílem bylo vytvořit jednoduchý, snadno srozumitelný web a šířit informace pomocí různých akcí, například World Immunization Weeku. Přišli také se zajímavým nápadem školit lékárníky, aby byli schopni očkovat pacienty přímo v lékárnách. V jednoduchosti je krása, a díky tomuto i dalším faktům si tento tým složený ze studentů z Hradce Králové vysloužil první místo.

Nech se čeknout

Po pauze, během níž se členům některých týmů podařilo navázat kontakty s pracovníky GSK, přišli ke slovu finalisté, kteří si jako téma vybrali oblast HIV/AIDS. První tým vsadil především na prevenci a s ní spojené pravidelné měsíční testování ve městech s největším výskytem tohoto onemocnění. K tomu, aby se každý nechal „čeknout“, vyzýval veřejnost maskot Chrudoš, hrdina krátkého komiksu navrženého samotnými studenty. Další z finálových týmů přišel s naprosto propracovanou strategií, do níž zahrnul snad všechna dostupná média. Studenti se zaměřili například na média určená homosexuálům či na vytvoření vlastního Youtube kanálu, na němž by sdíleli videa ve spolupráci se známými osobnostmi. Na zapojení různých typů médií postavily svou kampaň i členky posledního týmu. Ty navíc přidaly další zajímavé způsoby, jak informovat o HIV/AIDS, například pomocí pop-up stánku nebo karetní hry. Na porotu zapůsobila i videa, ve kterých se ptaly veřejnosti na rozdíl mezi HIV a AIDS či na to, zda by políbili osobu s HIV/AIDS. Tento odvážný nápad si nakonec získal největší sympatie poroty a zvítězil.

Zkušenosti a nové kontakty

Po slavnostním vyhlášení a předání šeku na 1500 eur oběma vítězným týmům byla pro zájemce připravená prohlídka prostor a také konzultace s jednotlivými členy poroty. Ti velice ochotně dali týmům přímo na místě zpětnou vazbu a rady, jak svůj projekt případně vylepšit. Všichni z účastníků soutěže si tak domů kromě pocitu ze skvěle odvedené práce odnesli ještě řadu zkušeností a někteří i možnost zapojit se přímo do projektů GSK a pracovat se špičkami v oboru. 

Rozhovory s vítěznými týmy:

Petr, David a Honza (očkování)

Co vám soutěž dala?

David: Určitě zkušenost a možnost něco vytvořit. Bylo to do jisté míry i házení s prioritami, trochu nám se vším zamíchalo zkouškové, a i když jsme to chtěli vzdát, navzájem jsme se vyhecovali a dotáhli jsme to do konce.

Petr: Pro mě bylo hodně důležité uvědomit si rozdíl mezi teoretickou znalostí a její aplikaci v praxi tak, aby to každý správně pochopil. Šlo nám o to problematiku zjednodušit.

Honza: To je pravda. Odbornou stránku věci zná ve zdravotnictví každý. Dost ale záleží na tom, jak informace předá. My se snažili se hlavně vyvarovat přílišnému negativismu, zaměřit se spíše na pozitiva.

Jak naložíte s výhrou?

David: Přemýšlel jsem, že bych si koupil prut na ryby.

Honza: Já si to rozhodně napíšu do CV, určitě se to bude v budoucnu hodit.

Doporučili byste účast na soutěži ostatním?

David: Stoprocentně. A určitě bych víc zapojil univerzity a studentské spolky, aby o tom daly studentům vědět.

Petr: Rozhodně. Je super vidět, jak to chodí ve velké farmaceutické společnosti.

Kristýna, Aneta (HIV)

Jaké jsou vaše první dojmy?

Kristýna: Teď asi hlavně radost.

Aneta: Já jsem nadšená a cítím taky trochu úlevu.

Co vám soutěž dala?

Kristýna: Bylo skvělé potrénovat některé dovednosti a věnovat se do hloubky výzkumu. Na ten projekt bylo celkově docela dost času, takže jsme se nad tím mohly zamyslet a samy rozhodnout, co nám dává smysl, aniž bychom musely řešit rozpočet. Dalo mi to i chuť nastartovat kariéru ve farmaceutické firmě, konkrétně tady v GSK.

Aneta: Našla jsem díky projektu zalíbení v oblasti sociálního marketingu. Baví mě ten pocit, že můj projekt by případně mohl někomu pomoct a něco změnit. Zároveň jsem získala širší povědomí o HIV všeobecně a mohla jsem díky práci na projektu strávit víc času se svojí kamarádkou.

Foto: Dominik Wünsch