A co a od koho jsme se letos na toto téma mohli naučit?

Z pestrého výběru si účastníci mohli vybrat čtyři kurzy, které navštíví. A kam jsem se za Tebe vypravila? Hned na první čtyři na seznamu. Snad získáš dostatečnou motivaci a příští rok si tuhle skvělou akci nenecháš ujít ani ty!

Zdravé zuby

Protože chceme být produktivní, nesmí nás nic vyrušovat, ani zdržovat od našich plánů. A to ani naše zuby, které nás mohou pěkně potrápit a my pak jen trávíme čas vysedáváním v zubařském křesle. A právě proto by každý z nás měl navštívit kurz Zdeňka Řehoře, který ví o zubech snad všechno na světě. Jeho původně čtyřhodinový kurz dokázal celkem slušně „smrsknout“ do 90 minut, během kterých jsme se dozvěděli nejen tu praktickou stránku věci, ale také teorii – tzn. anatomie zubu, bakterie, nemoci zubů, nervy a další, která je k pochopení vlastních úst potřebná.

Co? Bakterie mi čůrají na zuby? Nejen tahle informace mi byla motivací k tomu brát Zdeňkova doporučení vážně. Na místě jsem si zakoupila doporučený kartáček (protože to prý není o pastě, ale o kartáčku) a hned ten den po příchodu domů jsem si osvojila novou techniku čištění zubů. A co mě na kurzu nejvíce potěšilo? Samozřejmě Zdeňkovy znalosti a připravenost na kteroukoliv záludnou otázku účastníků, ale také fakt, že se na nás vyzbrojil tolika zubními kartáčky a dalšími pomůckami, kolik jich ani v lékárně nenajdete.

Zdravá záda

Sedavé zaměstnání dokáže potrápit naše tělo po všech stránkách. Nejvíce to snad odnáší naše záda, a proto nikoho nepřekvapí, že jsem si nemohla nechat ujít kurz Matúše Svinčáka. Ten byl samozřejmě založený především na praxi s minimem teorie. Jinak se taková věc ani naučit nedá. Začali jsme zlehka, „poskládáním“ pomůcek do správného tvaru páteře, poté jsme si vyzkoušeli různé špatné postoje, abychom zjistili, jak se v nich cítíme, následovalo hledání správné polohy pro sezení a povídání si o pohybové mapě. Nejvíce času jsme ale věnovali tomu nejdůležitějšímu: aktivnímu sezení.

Matúš si na názornou ukázku vybral kolegu po mé levici, kterého vyzbrojil kancelářskou židlí, monitorem, klávesnicí a dalšími pomůckami. Ty nesčetněkrát přeskládali, než dosáhli uspokojivého výsledku. Překvapivým závěrem celé této názorné ukázky bylo zjistit, že ergonomie je všude kolem nás a že máme přizpůsobit naše prostředí, ne sebe a své tělo. Na závěr jsme se dozvěděli i něco nemálo o práci ve stoje nebo vsedě na gymnastickém míči, což mě osobně velmi zajímalo, a proto i potěšilo. Z kurzu jsem odcházela rozbolavělá, to, jak jsem záda překvapila novým způsobem sezení, ale spokojená a odhodlaná změnit své špatné návyky.

Meditací k vyklidnění mysli

Možností, jak zmírnit následky zrychlené doby a vysokého pracovního nasazení je kolem nás více než dost. Někteří chodí na jógu, jiní navštěvují masér(k)y... Ne všichni na to ale máme čas, že? Efektivní a časově nenáročnou možností je pak meditace, kterou nás učil Richard Vrdlovec – nejklidnější člověk, jakého jsem kdy potkala. Možná byste, stejně jako já, čekali místnost plnou vonných esencí, meditační hudby a sošek buddhy. Vraťme se ale do reality – žijeme v moderní době. Medituje se kdekoliv a kdykoliv, a hlavně na židli! Hned na začátku, pro porovnání, jsme si vyzkoušeli dva druhy meditací, řízenou a neřízenou. Ta řízená Richardem byla zajímavá, ale po jejím skončení jsem se cítila unavená.

Možná proto, že je prý efektivnější meditace neřízená, tedy bez asistence. K té jsme si samozřejmě nejdříve řekli více, dostali jsme od Richarda i několik skvělých argumentů, proč začít meditovat, seznámil nás s opicí v našich hlavách, doporučil nám mobilní aplikace pro meditaci a pak jsme se pustili do neřízené meditace. Jak Richard říká: meditace je dřina. A to tedy byla. Křik dětí na chodbě, lechtání vlasů padajících do obličeje… Všechno jsem podle Richardových doporučení štítkovala a pouštěla dál. A výsledek? Ty jo, já fakt meditovala! Žádná únava, jen blažený úsměv na tvář a v hlavě tak nějak zvláštně vyklidněně. A chceš znát aspoň jeden důvod, proč bys měl začít meditovat i ty? „Když se naučíš meditovat, už nikdy nebudeš čekat,“ říká Richard. Neříkej, že to nezní lákavě!

Tvůj kámoš mixér

Kurz pro homeofficaře jako dělaný. Kdy jindy máš čas na to „upatlat si“ něco zdravého k snídani a k svačině než během homeofficu? Pokud nevíš, jak začít, navštiv Pavla Ovesného, který nás na svém kurzu zahrnul spoustou receptů, na místě a z čerstvých surovin nám připravil několik ochutnávek a vysvětlil nám na třech ukázkových mixérech, jak je využít na maximum. Kromě pomazánek jsme okusili také „cukroví“ z datlí, kokosu a ořechů. Musím vás ale varovat, praktické ochutnávky byly po čertech dobré a jen s těžkým srdcem jsem vzorky posílala dál.

Co mě na tomhle kurzu nejvíce bavilo byl fakt, že všechny recepty jsou časově i finančně nenáročné, lze je upravovat podle vlastní chuti, experimentovat, vylepšovat… Není třeba striktně se držet receptů. Tady nejde nic zkazit, jen si užívat chuť a pocit, že jím zdravě. A prakticky mi stačí jediný kuchyňský pomocník na pestrou škálu receptů: mixér s nímž můžu ráno před prací připravit skvělé jídlo na celý den. Tak proč se ládovat gulášem se šesti, po kterém mi bude těžko a zbytek mého pracovního dne bude stát za nic, když můžu svou produktivitu podpořit zdravým stravováním?

Závěrem

Protože pátý ročník Naučmese Festivalu nebyl mým prvním ročníkem, bylo zábavné porovnat vývoj oproti předchozím ročníkům. Líbí se mi, že komunita kolem Naučmese roste a vyvíjí se – ať už v profesním životě, kdy se většina lidí staví na vlastní nohy, tak v životě osobním, kdy ani rodičovské povinnosti většinu neodradí v tom, aby se zúčastnili. Zároveň mě těší, že se nemění tak úplně vše. Na festivalu byla stále cítit určitá dávka punku, která tam byla i na začátku. Naučmese Festival má snad jedinou chybu na kráse… A to, že se koná pouze jeden den. Nás, hladovce po tom neustále se něco učit, mohou 4 kurzy jen stěží uspokojit.