Proč je onboardingový proces důležitý?

Adaptace v novém prostředí a orientace v nové práci není vůbec snadná věc. Pokud nováčkům nepodáte pomocnou ruku, může se vám lehce stát, že se rozejdete ve svých očekáváních a vaše spolupráce pak vyústí v předčasný konec. A to je v dnešní době, kdy si lidé spíše vybírají práci než firmy pracovníky, skutečně velká škoda. Do nováčků se tedy rozhodně vyplatí investovat dostatek času i rozpočtu. Čím méně pomoci je nováčkům poskytnuto, tím delší dobu trvá jejich adaptace. Správně postavený onboardingový proces výrazně zkracuje dobu, po kterou nový zaměstnanec stále není schopný samostatně pracovat a vytvářet hodnoty.

Dobře nastavený onboardingový proces může mít také obrovský dopad na na brand firmy, na výši nákladů a fluktuaci zaměstnanců. Proč? Protože spokojený nováček se velmi rád ve svém okolí pochlubí, kde právě pracuje a jak to tam vypadá, probíhá a jak byl přivítán. Je to vlastně taková chodící reklama. Tedy k nezaplacení. Navíc, dodržíte-li své sliby, které jste dali během adaptačního procesu, nehrozí tak vysoká fluktuace jako v ostatních firmách. Pracovník ví totiž celkem přesně, co se od něho očekává, co má dělat a jak mají vypadat výstupy.

Těšíme se na vás!

Štěstí přeje připraveným, to se ví. Proto se nezdráhejte a, pokud váš vybraný kandidát nastoupí až za měsíc, dva nebo půl roku, využijte toto období k zařízení všech administrativních nezbytností. Založte potřebné uživatelské účty, zašlete všechny potřebné dotazníky k vyplnění, předejte základní informace o firmě a firemní kultuře a vůbec všech náležitostí, které přispějí k vzájemnému představení. Možná se to nezdá, ale není od věci být v těchto okamžicích velmi detailní. Mnoho lidí má rádo jistotu a představa vstupu do neznáma je zrovna netěší nebo mnohdy dokonce děsí. Tak se neupejpejte a pošlete klidně i mapu kanceláří / virtuální prohlídku, nebo prosté video natočené na mobil, které názorně ukazuje, kde najdou pracovníci kávu a jak zacházet s kávovarem. Jistě nemálo lidí by ocenilo i přístup na interní web firmy odkud se dá prostudovat firemní telefonní seznam s fotkami kolegů a popisy pozic, a navíc vyšťourat pár pikantností z posledního vánočního večírku.

Vítejte u nás!

V den nástupu nikdy nepodceňte přípravu pracovního místa. Není nic smutnějšího a deprimujícího, než si nemít v novém prostředí a kolektivu ani kam sednout. A pokud k místu nachystáte i veškeré pracovní vybavení (notebook, telefon, blok, vizitky, propisky, …) a nejbližší kolegy připravíte na to, že dorazí nová posila týmu a o koho se jedná, těžko na prvním dni hledat skvrnu. Zdá se vám toho nějak moc? Pak je to přesně ten důvod, proč vám lidé brzy odcházejí. Většina totiž nastupuje s jistým očekáváním, na pozici setrvá s představou, že se ještě něco změní a po určité době prostě odejde tam, kde se sestaví jasný plán, se kterým se dokáže ztotožnit a který se také vyplní. A ještě jedna věc – dárečků na přivítanou není nikdy dost.

Jak pokračovat?

V první a další dny se vyplatí spojit nováčka s někým, kdo je ve firmě oblíbený, je expert ve svém oboru nebo s někým, kdo ostatní pozitivně inspiruje. Nemusí to být jediná osoba, klidně jich může být víc. Důležité je, aby měl nový člen týmu někoho, kdo mu předá osobní zkušenosti, jak to ve firmě a v týmu chodí, jak se co nejrychleji zapojit do pracovního chodu a kdo jej představí dalším spolupracujícím kolegům v okolí nebo naučí s tiskárnou. Určitý čas by měl nováček strávit v první dny také se svým přímým nadřízeným, který by měl konkrétně vyjasnit svá očekávání a nastavit formu spolupráce a komunikace s ním.

Nebojte se také uložit nováčkovi hned zkraje nějaké úkoly a přiřadit mu práci. Každý chce být rychle užitečný, učit se nové věci a vidět za sebou nějaké výsledky. Otázkou je, kolik zodpovědnosti jste ochotni nováčkovi přenechat. Čím více zodpovědnosti bude na jeho bedrech, tím více důvěry do něj budete vkládat. Což má velký vliv na to, jak dobře se u vás nováček cítí. Dbejte hlavně na jasné zadání a nezapomeňte na zpětnou vazbu, ať obě strany vědí, na čem jsou a zda spolupráce funguje.

Zlaté rady nad zlato

Komunikujte, komunikujte a komunikujte! A s nováčky dvojnásob. Jednou týdně, měsíčně nebo denně, to je na vás. Ale nepřestávejte se bavit o tom, jak se daří plnit svěřené úkoly a očekávání. Upravujte kariérní plány podle potřeb nováčka a snažte se vycházet mu vstříc tam, kde to je možné a přípustné. Společně zlepšujte, co funguje a vyřaďte, co nefunguje. Pokud se něco nedaří, nehledejte chyby v nováčkovi, ale především u sebe. Proč není spokojený? Co děláte špatně? Co můžete dělat jinak? Nestavte se do pozice, kdy on je ten, který si neváží toho, co všechno pro něj děláte. Neustále pracujte na zlepšování vašeho onboardingového procesu a s nováčky pracujte individuálně. Jen tím si vybudujete přirozenou důvěru a loajalitu lidí, kteří budou milovat, co dělají a kde pracují.