1. Smontujte si budoucnost podle IKEA

Nadnárodní nábytkářský koncern IKEA je všeobecně známý svým přístupem k samostatné montáži produktů a do posledních detailů vymazlených návodů, jak na to. V australské pobočce toho využili a už v roce 2012 přišli s geniální náborovou kampaní, když do krabic s díly nábytku a návodů k sestavení vložili i nenápadnou inzerci s pokyny jak „sestavit vlastní budoucnost“. Zákazníci, kteří letáček v krabici našli, byli potěšeni a zcela přirozeně se o zážitek podělili se svou rodinou, přáteli a známými. Tím spontánně vytvořili zcela nový náborový kanál „z úst do úst“. Navíc tento lišácký krok nestál ani cent v nákladech na média a přinesl přes 4 000 žádostí o zaměstnání a 280 nových zaměstnanců pro australské obchodní domy.

2. Náborový seznam skladeb na Spotify

Podobně jako IKEA využila svůj produkt jako náborový kanál také společnost Spotify. V roce 2016 si André Hellström z HR Spotify získal pozornost tím, že vytvořil důvtipný playlist, kterým oslovil vývojáře softwaru. Po spuštění vytvořil titul každé skladby pozvání „Připojit se ke kapele“ s možností požádat o roli vývojáře.  

3. Tajný e-mail podle Mixmaxu

Firma Mixmax, zabývající se e-mailovým marketingem, pojala hledání nového obsahového managera také kreativně. Pracovní nabídku sice sdílela standardními způsoby na portálech, sociálních sítích a webech, ale neuvedla žádný kontakt, na který mohou uchazeči zaslat své žádosti. Místo toho požadovala, aby si kandidáti sami našli na webových stránkách kontakt na generálního ředitele, a to přímo technikami, které se běžně při tvorbě obsahu využívají. Hned na začátku náborového procesu se tak chytře ověřila úroveň potřebných znalostí a dovedností uchazečů.

4. Chytrá infografika Togglu

O back-end vývojáře je stále větší nouze a toho si byli vědomi i v estonské IT firmě Toggl. Proto vytvořili důmyslnou grafiku, znázorňující firemní kulturu, včetně preferencí kávy před čajem a ToroDB nad MongoDB. Tomuto technickému odkazu nemusíme všichni rozumět. Důležité je že mu porozuměli ti, kteří na blogu infografiku našli. Jestliže se identifikovali s firemní kulturou, přihlásili se a následně mohli prokázat své znalosti na osobním pohovoru.

5. Filmový festival Deloitte

Již před více než deseti lety, v roce 2007, uspořádala společnost Deloitte nadmíru originální akci podporující nábor. S potřebou obsadit ročně 10 000 pracovních míst se ani není čemu divit. Šlo o interní soutěž krátkých filmů, jejímž cílem bylo představit pracovní zkušenosti zaměstnanců. Na filmové tvorbě se podílelo přibližně 5 % zaměstnanců z řad Deloitte, celých 75 % pak vzniklé snímky sledovalo a hlasovalo. Krátké filmy, které v této akci vznikly, dodnes společnost využívá při svých náborech.

6. Snapchat kampaň v McDonald´s

Jak účinně oslovit potenciální pracovníky z řad generace Z, tedy ty úplně nejčerstvější uchazeče především z řad absolventů škol? V McDonald´s na to kápli s experimentem v podobě krátkých videoreklam na sociální síti Snapchat. V každé videoreklamě účinkoval skutečný zaměstnanec společnosti McDonald´s, který sdílel své zkušenosti s prací v řetězci. Ten, komu se reklama objevila, mohl využít customizovanou šablonu, která dotyčného oblékla do barev McDonald´s i se jmenovkou na prsou a vyzvala jej k odeslání vlastního videa v délce 10 sekund manažerovi nejbližší restaurace. Tím se řetězci McDonald´s povedlo zaujmout cílovou skupinu ve věku 18–24 let.

7. Hádankové Google billboardy

V Googlu se to kreativitou jen hemží, proto originální náborová kampaň není žádným překvapením. V roce 2004 využila společnost Google důvtipné billboardy se složitou matematickou úlohou, které měly za úkol navést vyvolené, schopné úlohu rozluštit, na webovou stránku s dalším úkolem k ověření požadovaných schopností. Billboardy byly rozmístěny ve známých technologických centrech Silicon Valley a Harvard Square.

8. Vězeňské partnerství s Virgin Trains

Britský provozovatel drážní dopravy, společnost Virgin Trains, dlouhá léta spolupracuje s několika věznicemi, v nichž hledá špičkové talenty z přehlížené skupiny bývalých odsouzených vězňů. Tím navíc napomáhá i ke snížení míry recidivy. 

9. Interaktivní nábor od Walmart

Inovativní obchodní řetězec do náborových procesů implementoval technologii virtuální reality. Společnost vyvinula stránky nazvané Change the Way the World Shops, na kterých se může kandidát ponořit do každodenního života zaměstnanců společnosti. Vyzkouší si konkrétní povinnosti různých pozic z jednotlivých oddělení řetězce, díky doplňujícím videím a grafice blíže porozumí různým dovednostem a technologickým vychytávkám a o místo může následně zažádat.

Jak vidno, vystoupit z davu se při náboru vyplácí. Nebojte neotřelých kanálů a vneste svěží vítr do stojatých vod pracovního trhu. Ulovíte si tak ty nejlepší experty, kteří s vámi budou rádi spolupracovat, protože práce má být hlavně zábavná. Náborem to může začít.