Sociologové, psychologové a behaviorální ekonomové z Behavia sestavili sérii interaktivních zábavných dotazníků v aplikaci Minute, díky nimž zmapovali zkušenosti 1038 lidí ze státního sektoru i různě velkých firem. Díky know-how v oblasti behaviorálního výzkumu pak načrtli cestu, jak současnou situaci zlepšit.

Srdcaře v ČR chceme!

Motivovaní zaměstnanci – srdcaři jsou na zlato. Proč se vyplatí o ně usilovat? Podle třiceti let výzkumů společnosti Gallup na více než 30 milionech zaměstnancích po celém světě zvyšují srdcaři produktivitu a ziskovost o více než 20 %, snižují fluktuaci až o 65 %, zlepšují zákaznickou zkušenost i kvalitu výsledného produktu.

Pozitivní atmosféra a lidské jednání

Jak si tedy kýžené srdcaře vytvořit? Ukazuje se, že výkonnější tým nemá ten, kdo se snaží pracovníky za každou cenu přísně držet v lati. Naopak. Lepší výsledky má šéf, který se svým lidem věnuje a umí pochválit. Většina srdcařů má se svým šéfem dobrý vztah. Nemusí ho rovnou milovat, ale pozitivní atmosféra a lidské jednání jsou nutnost.

Vize a smysluplnost

Firmy s jasně formulovanou vizi, z níž zaměstnanci cítí i jiné poslání společnosti než jen generování zisku, to je to pravé ořechové. Velmi pomáhá, pokud mají zaměstnanci pocit, že jejich práce je pro firmu užitečná a přínosná.

Zpětná vazba

Zpětnou vazbu dostává pravidelně jen zhruba polovina lidí, a pro téměř třetinu z nich je často nekonkrétní nebo nejasná, pro čtvrtinu z nich dokonce přímo demotivující.

Jen polovina zaměstnanců byla navíc v posledních týdnech za něco pochválena, nejčastěji od nadřízeného či od kolegů. Pochvala od vedení firmy je pro pracovní motivaci nejúčinnější, ale zažilo ji v posledních týdnech jen 15 % zaměstnanců.

Se šéfy na tom nejsou české firmy o mnoho lépe. Typický český vedoucí je totiž odborník ve svém oboru, který to ale s lidmi moc neumí, nebo na ně nemá čas. Moc se mu nedaří tým nadchnout a být inspirací pro ostatní.

“Lidský přístup a přívětivé prostředí je největší mezerou českých firem. Nechávají tak doslova ležet peníze na zemi. Podle našich propočtů, založených na práci ekonomů z Oxfordu, MIT a London School of Economics, by zvýšení spokojenosti zaměstnanců o čtvrtinu přineslo českým firmám až 200 miliard ročně díky pětiprocentnímu nárůstu produktivity,” uvádí behaviorální ekonom působící na University of Amsterdam a v Behavio Labs Lukáš Tóth.

Co tedy s tím?

Co mohou firmy udělat, aby se situace zlepšila? Kromě chválení a komunikace, jakou hodnotu má práce jednotlivců pro firmu, pomáhá také organizování teambuildingů, večírků či různých akcí pro zaměstnance. Společně strávený čas totiž efektivně zlepšuje emoce z týmu a tím pádem i celé firmy. Stejně tak pomáhají společné oslavy úspěchů. Ty se však v Česku organizují jen zřídka.

Spokojenější = zdravější

Třetina Čechů je z popsaných důvodů v práci vyloženě nespokojená. Přitom spokojenost v práci jde ruku v ruce také s naším zdravím. Ukazuje se, že lidé spokojenější v zaměstnání, mají míň zdravotních problémů. A že mezi tím existuje přímá úměra. Ti nejspokojenější zaměstnanci říkají, že jsou na tom nejlépe: dobře spí, nestěžují si na bolesti hlavy ani zad. Naopak mezi skupinou lidí, které jejich práce štve či nudí, je fyzických obtíží zdaleka nejvíc.

Společnost s jasnou a smysluplnou vizí, která bere ohledy na své okolí a na své zaměstnance. Prostředí, kde je lidský přístup. To je to správné podhoubí pro srdcaře. Místo deště by však měla pršet zpětná vazba a zasloužené pochvaly.