Mrkněte na infografiku níže, nebo si ji otevřete v novém okně.

Celkem spokojení, ale…

Když se zaměstnaného Čecha zeptáte, jak se mu v práci daří, pravděpodobně vám řekne, že je spokojen. Na základě výzkumu společnosti Ipsos to tvrdí 70 % zaměstnanců. Ještě spokojenější jsou zaměstnanci z měst a větších obcí nad 1 000 obyvatel.

Když ale přijde na konkrétnější otázky, není to tak zářné, jak by se mohlo zdát. Jen necelých 50 % zaměstnaců je hrdých na firmu, kde pracují, a pouze 41 % respondentů je spokojeno se svým rozvojem, přesněji s tréninkem a školením, které dostávají. Společenská odpovědnost firem je téma, které v poslední době rezonuje. S tím, jak se k němu staví jejich zaměstnavatel, je však spokojeno jen 48 % zaměstnanců.

  

I to můžou být důvody, proč se najde jen pětina zaměstnanců, kteří by svou firmu doporučili. A přitom z úst pracovníka firmy zní doporučení nejvěrohodněji a pomáhá budovat dobré jméno firmy jako zaměstnavatele. „Češi své zaměstnavatele moc nedoporučují, jsou v tom hodně obezřetní. Hlavním důvodem jsou nízké platy, ale hned za nimi je obvykle atmosféra na pracovišti a vztahy, objevuje se i nefér zacházení se zaměstnanci,“ říká Lenka Šilerová, Senior HR & ERM Consultant a kouč z Ipsosu.

23 % zaměstnanců sleduje intenzivně pracovní nabídky

Téměř čtvrtina zaměstnanců v Česku má oči na stopkách a udržuje si přehled o tom, co jim může pracovní trh nabídnout. U zaměstnanců do 30 let jsou to dokonce 3 z 10! Nejčastěji zaznamenají nabídky na pracovních portálech, ale dívají se i na sociální sítě a dají také na osobní doporučení.

A jak se liší pracovní nároky mladých do 30 let v porovnání se staršími kolegy? Nehrají pro ně tolik roli peníze ani jistota zaměstnání, více než ostatní je zajímají možnosti růstu a flexibilní pracovní doba. Mladým lidem nejde tolik o zásadní kariérní změny, chtějí se rozvíjet a zkoušet nové věci. „S tím je třeba pracovat, dávat mladým lidem postupně náročnější a komplexnější úkoly, případně jim umožnit změnu v rámci firmy po nějaké době. A velmi důležité je nezapomínat na zpětnou vazbu, na její nedostatek si zaměstnanci často stěžují, a ti mladí obzvlášť. Stačí pár slov po ukončeném úkolu, co se povedlo a co je třeba zlepšit,“ doplňuje Lenka Šilerová.

 

*

Jak se tento a podobné výzkumy realizují? Sběr dat je jen část práce. Odborníci z Ipsosu se snaží o opravdové porozumění společnosti, trhu a lidem a jsou partnery pro své klienty. Jestli tě celý výzkumný proces zajímá, máš zvídavého ducha a láká tě práce s experty, neváhej a mrkni na volná pracovní místa! A pokud tě zajímá, co vše Ipsos dělá v oblasti vztahů se zaměstnanci, podívej se zde.