Smart Prague, neboli chytrá Praha, je projekt založený na využívání moderních technologií ve veřejných prostorách města - řeč je tedy o tzv. Smart Cities. Cílem je z přelidněných metropolí vytvořit příjemnější místo pro život, přizpůsobit se ekologickým problémům a přelidnění. 

Rozvoj Smart Prague probíhá za pomoci ČVUT, Karlovy univerzity a jiných akademických institucí. A co že nás tedy čeká?

Chytrý koš si přivolá popeláře

V ulici Na Příkopě se už můžeš setkat s třiceti koši, které nejenže nehyzdí krásu Prahy, ale jsou i chytré. Vhodíš do nich odpadek, ten je zmačkán a zabudované čidlo samo ohlásí svozové firmě, že by měla přijet koš vysypat, jakmile je plný. 

Projekt je zatím ve fázi testování, ale je možné, že brzy budou chytré koše prakticky na každém rohu.

Lampy, které se ovládají samy

Chytré lampy veřejného osvětlení se budou umět samy regulovat. Až budeš procházet kolem zhasnuté lampy, která se náhle rozsvítí, budeš mít pocit, že jsi skutečný Albus Brumbál. Několik takových lamp již můžeš potkat na Karlínském náměstí. 

Cílem je méně zatěžovat životní prostředí. Lampy budou časem doplněny i o další funkce, podobně jako třeba ty v Barceloně.

Lavičky, co mají energii

Speciální lavičky, kterých zatím najdeš v Praze jen deset, v sobě mají zabudované elektrické přípojky a Wi-Fi. Pokud tedy bojuješ se svým rychle se vybíjejícím smartphonem, stačí se posadit a zapojit kabel do USB výstupu. Zatímco čekáš, než se telefon nabije, můžeš v klidu prohlížet internety. 

Některé modely v sobě mají zabudovanou meteostanici nebo tlačítko pro přivolání pomoci. Další výhodou je, že se lavičky napájí pomocí solárních panelů, nezatěžují tedy životní prostředí.

Elektrobusem až na letiště

Elektrobusy jsou vítanou náplastí na rány způsobené životnímu prostředí; sníží množství zplodin z dieselových motorů i hlukový smog. První elektrobus byl zaveden v roce 2015 na linkách 213 a 163. Ve druhé půlce letošního roku by se elektrobusy měly objevit i na linkách 207 a 140. 

Některé elektrobusy se nabíjí kombinací noclehů v depu a provozních přestávek na konečných zastávkách, jiné se dokážou nabíjet za jízdy prostřednictvím sběračů trolejového typu. Připravuje se i elektrobus, který bude jezdit trasu Hlavní nádraží – Letiště Václava Havla.

Carsharing a dobíjecí infrastruktura

Jestli ti připadá zbytečné si pořizovat auto a nechceš přispívat k ničení životního prostředí, ale zároveň nejsi fanda MHD, je pro tebe carsharing (sdílení aut) jako stvořený. Budeš si moct vybrat z patnácti elektrických Volkswagenů Golf, které si budeš moct půjčit a pak zadarmo zaparkovat v centru Prahy. 

Od roku 2019 by se měly ve městě objevit první stanice pro nabíjení elektromobilů, což podpoří popularitu elektromobilů a snižování emisí produkovaných klasickými automobily.

Na dopravní zácpu už se nevymluvíš

Řidičům, kteří se do práce dostávají vlastním vozidlem, by mohl tento projekt aspoň trochu ulevit. Cílem je informovat o dopravě na vybraných silnicích, což ti pomůže se rozhodnout, která trasa je nejefektivnější. Poskytování informací o dojezdových dobách by mělo odlehčit především městskému okruhu, který sváží řidiče z okolních vesnic a satelitních městeček.

*

Kromě hlavních projektů, které jsou v rukách orgánů hlavního města Prahy, vznikají i menší plány městských částí nebo jiných podniků (DPP a dalších). Na Praze 5 se připravuje projekt s názvem Bezpečný přechod – jedná se o kombinaci chytrých lamp a LED návěstidel či semaforů v okolí přechodu, které upozorní přijíždějící auto na chodce. 

Praha 2 chystá revitalizaci parku Riegrovy sady, kam budou instalovány chytré lampy, tlačítka na přivolání pomoci, nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola a další.

Odborníci si však neodpouští jemnou kritiku v (ne)rychlosti proměny měst na Smart Cities: „Jednotlivé systémy města by spolu měly komunikovat – doprava, osvětlení, zpracování odpadu, veřejná doprava… Bohužel je to v tuto chvíli hlavně politické téma a většina projektů chytrých měst jsou spíše nesmyslné útraty z veřejného rozpočtu,“ říká Štěpán Bechynský, technický konzultant IoT pro Microsoft pro region střední a východní Evropy.

Chceš se dozvědět o dalších projektech, nebo chceš nabídnout své nápady, které by pomohly v rozvoji Prahy? Tak mrkni na stránky Smart Prague

Rozhodně se máme na co těšit!