Tak jako lidé, i umělá inteligence (AI) se musí naučit nové dovednosti, aby se její služby zkvalitňovaly a nám přinášely další možnosti a způsoby, jak si díky ní zjednodušovat život. K výuce AI ale stále ještě dochází pod dohledem lidské supervize, která kontroluje její činnosti a reakce.

Software umělé inteligence, která sama sebe trénuje pro řízení vozidel bez zásahu lidského řidiče, denně analyzuje obrovské množství dat, aby odvodila strategie, jak se správně zachovat na silnici a jak reagovat na nenadálé situace. Tyto strategie se neustále vyvíjí a zdokonalují. 

Používají se například data radarových a kamerových záznamů z reálných situací ze silničního provozu, ze kterých se umělá inteligence učí velmi podobně jako člověk v autoškole. A právě společnost Continental disponuje rozsáhlou databází těchto reálných situací.

Budoucnost předvídání

„AI hraje velkou roli při přebírání lidských úkolů. Díky softwaru umělé inteligence je vozidlo schopno interpretovat i složité a nepředvídatelné dopravní situace – už to není o tom, co je právě před ním, ale o tom, co by mohlo být před ním,“ vysvětluje Karl Haupt, vedoucí oddělení Advanced Driver Assistance System v Continentalu. „Umělou inteligenci považujeme za klíčovou technologii pro automatizovanou jízdu. AI je součástí automobilové budoucnosti."

Detekce chodců a předvídání situací při provozu

Samořídící auta musí vykonávat složité úkoly, mezi něž patří i diskutovaná detekce chodců na silnici. Naučený algoritmus reaguje jen tehdy, pokud člověk skutečně vkročí na přechod pro chodce. 

Aby bylo pro samořídící auto vůbec možné převzít kontrolu nad řízením a rozhodovat se adekvátně při nenadálých situacích, musí vozidlo porozumět činnostem všech účastníků silničního provozu. Tento úkol lze nejlépe provádět pomocí výcvikových algoritmů, které si umělá inteligence osvojí. Jedná se o hluboké učení (deep learning)… ano, o to učení, která dělá vrásky nejednomu profesionálovi či odborníkovi.

Algoritmus umělé inteligence tedy bude schopen správně rozpoznat záměry blížícího se chodce předem. V tomto ohledu je chování AI značně podobné zkušenému řidiči, jenž vyhodnotí záměry člověka na chodníku a připraví se na brždění. V Continentalu se snaží o vytvoření dokonalých scénářů, pomocí kterých lze předpovědět chování ostatních účastníků na silnici a následné reakce. 

Stejně tak, jak my řidiči vnímáme okolní realitu svými smysly a zpracováváme příchozí vjemy za pomocí inteligence, která vyšle signály do našich nohou a rukou, je nutné, aby i umělá inteligence byla schopna toto ovládat, než vjede na vozovku. To vyžaduje, aby její schopnosti byly přinejmenším vyrovnané schopnostem lidí.

Způsoby učení

Momentálně se vyvíjí pátá generace kamer, přičemž předchozí generace kamer již využívá hluboké učení. Metody založené na hlubokém učení přispívají k dosáhnutí pochopení složitosti provozu a chaosu na cestách; AI monitoruje chování ostatních vozidel a plánuje strategie řízení, které následně převádí do praxe.

V roce 2015 zřídila společnost Continental oddělení pro koordinaci výzkumů zaměřených na rozvoj umělé inteligence a spolupracuje například i s Oxfordskou univerzitou, s Technickou univerzitou Darmstadt a Indickým technologickým institutem Madras, aby spojili své síly a zdokonalovali samořídící vozidla, na která se můžeme do budoucna těšit… anebo se jich obávat? Zatím to totiž vypadá, že možná budou ještě o něco chytřejší než my.