Třeba ve svařovně za pár let možná vůbec nebudou dělníci a výroba se bude řídit z kanceláří. Když procházíte halami, ani by vás to nepřekvapilo. Už dnes 83 procent výroby zajistí stroje a k lisování prvků karoserie i jejich svařování dnes už lidé prakticky nejsou potřeba. A v halách, kde je pořád nezbytná lidská ruka, roboti alespoň obstarávají zásobování – jezdí jako automatické vláčky a vozí díly, z nichž se potom auta kompletují.

ŠKODA AUTO se ukázala mladým inženýrům

V rámci „Dne s výrobou“ jsme se do ŠKODA AUTO přijeli podívat se studenty převážně technických vysokých škol jako například ČVUT, VUT a ZČU, dopravních i strojních oborů. Během prvních dvou hodin programu jsme si vyslechli blok přednášek od vedoucích jednotlivých úseků. Diskuzi s inženýry z praxe jsme ocenili. Probíraná témata byla o míle blíž reálnému světu než teorie, kterou se studenti učí ve škole. „ Jsem nadšená. Hodně se mluvilo o detailním plánování, smart factory, big data, digitalizaci a standardizaci v řízení projektů. To jsou přesně věci, které mě zajímají,“ říká Jana, studentka kybernetiky na ČVUT v Praze.

Program samozřejmě nezůstal jen u přednášek. ŠKODA AUTO se může pochlubit moderními výrobními závody, a tak jsme do nich vyrazili. Více než čtyři hodiny jsme procházeli kompletní proces, na jehož začátku leží palety plné ocelového plechu, a na konci vyjedou ze závodu hotová pojízdná auta. Na programu byla lisovna, svařovna, lakovna a montážní hala, kde se finalizují modely Octavia a Rapid. Jen v Mladé Boleslavi zvládnou těchto vozů vyrobit více jak 1200 za den.

Potřeba techniků a vývojářů

Budoucnost výroby vidí automobilka hlavně v internetu věcí a průmyslu 4.0, kdy budou komponenty komunikovat přímo se skladem, roboti budou ve výrobě fungovat vedle lidí a jednou je možná zcela nahradí. Trend jde jasným směrem i s tím, jak se mění auta – zatímco ještě před dvaceti lety to byly hlavně mechanické stroje a počítač v nich řídil snad jen vstřikování paliva, dnes se auta mění na soustavu počítačů na kolech… a na tom všem se budoucí absolventi mohou podílet.

Aby byla ŠKODA AUTO úspěšná na globálním trhu i do budoucna, kvalifikované lidi prostě potřebuje a nenechává nic náhodě. Praktikantů přijme každý rok přibližně 800 a absolventů vždy několik desítek. Počet technických pozic ve výrobě, technickém vývoji a IT, které je nutné obsadit, přitom pořád roste. „ Jen letos otevíráme více jak 100 pracovních pozic pro technicky vzdělané vysokoškoláky se znalostí alespoň jednoho světového jazyka,“ říká Petra Meliška z HR Marketingu. 

Podívej se taky na video z celé prohlídky: